Rejsende i Københavns Lufthavn - Terminal 3. (Foto: CPH | PR)

Vil gøre op med fordomme i luftfartens klimadebat

En ny kampagne fra Dansk Luftfart skal fremhæve fordelene ved bæredygtigt flybrændstof samt gøre op med de – ifølge organisationen – fejlbehæftede argumenter, der præger debatten.

Den grønne omstilling er i stigende grad blevet et ofte tilbagevendende omdrejningspunkt for den offentlige debat i aviser og på tv samt ved kaffeautomaterne på landets arbejdspladser. En del af debatten er dog ikke særligt saglig, i hvert fald ikke hvis man spørger Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL).

Ifølge brancheorganisationen hviler klimadebatten på luftfartsområdet i vid udstrækning på en række ”unuancerede fordomme”, der især drejer sig om, at CO2-udledningerne kun kan mindskes ved at begrænse flytrafikken.

BDL mener dog ikke, at det vil resultere i en mærkbar forskel på den globale klimakrise, hvis danskerne flyver mindre end i dag. Derfor har organisationen iværksat en ny kampagne, som har til formål at bringe klimadebatten om luftfarten ”tilbage på sporet”, oplyses det.

”Det gør ingen reel forskel”
Dansk Luftfart mener derimod, at vi her til lands bør tænke i at foretage målrettede investeringer i udvikling og produktion af bæredygtige flybrændstoffer, da det ifølge organisationen bør være et bærende element i forhold til at nedbringe luftfartens klimaaftryk. Det fremhæver direktør Karsten Lauritzen fra DI Transport, der sekretariatsbetjener BDL.

”Det er lidt surrealistisk at følge den danske klimadebat om flyvningens fremtid. Det er som om debatten om luftfart er låst i forestillingen om, at det bedste, vi kan gøre for klimaet, er at stoppe danske flyvninger. Men det er lodret forkert.”

”Det gør ingen reel forskel for klimaet at stoppe danske flyvninger. Men det vil gøre en forskel, hvis vi kan fylde flyvemaskinerne op med klimaneutralt brændstof, sådan som regeringen lægger op til,” udtaler direktøren med henvisning til regeringens nyligt præsenterede plan for området, der har fået navnet ’Grøn luftfart for alle’.

En debat om 13 kroner
Den skævvridning af debatten, som organisationen mener er fundet sted, er baggrunden for, at Dansk Industri netop har iværksat en kampagne kaldet ’Det kan lade sig gøre at flyve grønt’.

I den anledning har organisationen lanceret en hjemmeside, hvor der fremlægges en række informationer om grønt brændstof, ligesom erhvervsorganisationen erklærer sin støtte til den siddende regerings tilgang til at løse udfordringerne.

”Regeringen præsenterer en ambitiøs og finansieret plan til at omstille al grøn indenrigsluftfart, men det er i medierne druknet i debat om, at 13 kroner i øget flyafgift ikke er nok til at begrænse antallet af flyvninger fra Danmark. Det er bare så trist, at et konstruktivt udspil, der kan bringe os videre, straks gøres til en debat om de 13 kroner,” bemærker Karsten Lauritzen.

”Helt ærligt, der findes ikke en fremtid, hvor flyvninger ikke er en del af hverdagen – tværtimod, vi kommer til at flyve langt mere i fremtiden. Så lad os da for pokker have en konstruktiv dialog, der får omstillet luftfarten hurtigst muligt fremfor at have et fordomsfuldt skænderi, der ikke flytter en tøddel.”


Relaterede artikler:

EASA: Nye anbefalinger skal bane vejen for SAF

Kan fremstille 500 millioner liter dansk-SAF i 2030

”Det er håbløst svært at få fat i SAF”