En Airbus A330-200 fra det indiske flyselskab Jet Airways. Foto: Ralf Roletschek

Dødskamp i flyselskab går ind i sidste fase

Det indiske flyselskab Jet Airways kæmper med store økonomiske udfordringer og har måtte grounde en lang række fly. Selskabet ejes delvist af Etihad Airways, der overvejer sit fremtidige engagement.

Fremtiden er i øjeblikket uvis for Jet Airways – Indiens næststørste flyselskab.

Flyselskabet har gennem en længere periode haft kraftig økonomisk modvind, og det giver udslag på flere punkter.

Indiens regering har derfor øget kontrollen med Jet Airways, der i øjeblikket sætter en masse fly på jorden. Senest har det Mumbai-baserede flyselskab groundet yderligere syv fly, hvilket bringer det samlede antal op på 54 fly. Dette sker, da selskabet ikke har formået at betale leasingselskaberne.

De mange groundede fly betyder, at Jet Airways løbende har måtte suspendere en lang række ruter. I øjeblikket gennemfører selskabet kun en fjerdedel af de normale over 600 daglige flyvninger, mens kun en tredjedel af flyene kommer på vingerne for tiden.

Jet Airways både suspenderer ruter og reducerer antallet af frekvenser på andre ruter, og det sker særligt fra lufthavnene i Mumbai og Delhi. De mange forstyrrelser af selskabets tidsplan har fået passagererne til at udvise stigende utilfredshed med håndteringen af krisen.

Den indiske luftfartsminister, Suresh Prabhu, hasteindkaldte til et møde for at gennemgå situationen i Jet Airways. På mødet blev gennemgået aspekter som forudbestilte flybilletter, aflyste fly, refusion og sikkerhed.

Etihad Airways overvejer sit ejerskab
Interessenter og långivere til Jet Airways forsøger i øjeblikket at færdiggøre en redningsplan for det hårdt ramte flyselskab. Dette trækker dog ud, da selskabet ikke får betalt gæld og for leasede fly, skriver Air Transport World.

Et af punkterne i redningsplanen omhandler Etihad Airways’ engagement i flyselskabet. Det mellemøstlige flyselskab ejer 24 procent af det indiske flyselskab. Bestyrelsen i Etihad Airways mødes den 31. marts for at træffe en endelig beslutning, om selskabet skal investere yderligere i Jet Airways, eller om det skal sælge sin aktier i det skrantende selskab.

Koncernchef i Etihad Airways, Tony Douglas, mødtes den 18. marts med Rajnish Kumar, der er bestyrelsesformand i State Bank of India (SBI). Etihad Airways har forsøgt at lande en rammeaftale med Jet Airways’ långivere, der gør, at långiverne skal købe Etihads ejerandel, hvis flyselskabet vil sælge.

Alternativt vil Etihad Airways lave flere investeringer i Jet Airways, såfremt långiverne bliver enige om at opfylde specifikke betingelser.

”Som en mindre aktionær arbejder Etihad tæt sammen med indiske långivere, flyselskabet og nøgleinteressenterne for at finde en løsning for Jet Airways,” siger en talsmand for Etihad Airways.

Grundlægger forlader skuden
Grundlægger af Jet Airways, Naresh Goyal, og hans kone, Anita Goyal, har mandag valgt at træde ud af bestyrelsen i det indiske flyselskab, der blev grundlagt for næsten 25 år siden. Naresh Goyal ejer 51 procent af Jet Airways, og der ledes efter nye ejere til dele af hans ejerandel. Den afgående bestyrelsesformand siger farvel til sit livsværk.

“For mig er de 22.000 medarbejdere min egen familie og ligeså kære for mig som Nivaan, Namrata og min kone Neeta, og intet offer er for stort for mig for at beskytte Jet Airways’ og familierne til de 22.000 medarbejdere. Af hensyn til min familie på 22.000 ansatte og deres respektive familier har jeg i dag taget skridtet til at træde ud af bestyrelsen i Jet Airways,” siger Naresh Goyal.

Den indiske regering har indtil videre givet Jet Airways straffrihed til at aflyse flyvninger. Ikke nok med, at passagererne på den vis bliver forstyrret, så skal man også betale et stort gebyr, hvis man ønsker at afbestille sin flybillet hos selskabet. Ifølge The Times of India kan et sådan gebyr nå helt op på 4.600 indiske rupees – eller hvad der svarer til 440 kroner.

Hvorvidt passagererne igen kan få tillid til Jet Airways vil den nære fremtid vise. Jet Airways’ skæbne vil højst sandsynligt blive afgjort inden for de kommende uger. Selskabets fremtid beror således i høj grad på, hvorvidt Etihad Airways ønsker at fortsætte som aktionær i flyselskabet, eller om den indiske regering og indiske långivere vil fortsætte førstehjælpen til selskabet.

 

Relaterede artikler:

Jet Airways afviser at være konkurstruet

Jet Airways: Sætter Norden i fokus

Jet Airways: Vi forhandler med Etihad