Dødt løb mellem Norwegian og SAS

SAS og Norwegian havde i juli måned begge flere end 2,3 mio. rutepassagerer ombord på flyene. Dermed var der dødt løb mellem de to rivaler i kampen om at være det største skandinaviske ruteflyselskab.

Den solide passagervækst hos Norwegian fortsætter med tocifrede vækstrater. Således også i juli, hvor der var 17 procent flere passagerer, der fløj med Norwegian i forhold til samme måned sidste år.

Med samlet 2.489.974 passagerer ombord på rute- og charterflyene i juli måned skønnes Norwegian at ligge side om side med SAS i kampen om at være det største skandinaviskbaserede flyselskab, når det gælder de rene ruteflyvninger.

Hos SAS fløj 2.359.000 passagerer med selskabets rutefly, mens 243.000 var ombord på charterfly fra det fællesskandinaviske flyselskab. Samlet set rejste 2,6 mio. med SAS på rute- eller charterflyvninger i juli, hvilket er en fremgang på 10,6 procent i forhold til samme måned sidste år.

Hos SAS var der ikke overraskende tilfredshed med resultatet.

“Det er glædeligt, at så mange vælger at rejse med SAS. Vort serviceniveau og vores regularitet har været meget god i juli måned. Vi har ikke aflyst en eneste langdistanceflyvning i juli måned, hvilket værdsættes af vores kunder,“ siger koncernchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.

Norwegian: Størrelse ikke vigtig
SAS-chefens udtalelse om regularitet på langdistanceflyvningerne er samtidig en lille “hilsen“ til Norwegian, der har oplevet massive forsinkelser på selskabets fly til og fra USA og Thailand.

Men det er den øgede langdistanceproduktion samt trafikken fra de nye baser iLondon-Gatwick, Barcelona El Prat og Madrid-Barajas lufthavnene, der har været med til at trække væksten. Hos SAS er væksten derimod trukket af de mange sommerruter til destinationer ved Middelhavet.

Selvom Norwegian er nået op på siden af SAS, hvad angår antallet af rene rutepassagerer, er man ikke særligt fokuseret på størrelsesforholdet mellem de to flyselskaber.

“Vi er glade for den vækst vi har og at markedet stadig bliver ved med at tage godt imod vort produkt. Vi går ikke op i størrelsen, men det er mere vigtigt for os, at belægningen stadig er høj, selvom vi fortsætter med at indsætte mere kapacitet i markedet. Vi har en forretningsmodel, som passagererne tager godt imod,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen til CHECK-IN.dk.