Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India.

Dreamliner-flyvninger aflyst i mere end en måned

Flyselskaberne ANA og Air India har først Dreamlineren i fartplanen fra 18. februar – mere end en måned efter flytypen fik flyveforbud.

Japanske ANA og Air India har nu lagt fartplaner efter at Boeing 787 Dreamliner-flyets flyveforbud kommer til at vare mere end en måned.

Torsdag den 17. januar havde luftfartsmyndighederne i alle de lande, hvor de otte Dreamliner-brugere hører hjemme, givet flyene startforbud efter halvanden uge med en stribe af mere eller mindre alvorlige hændelser med flyet.

Hos Air India har ruteplanlæggerne brugt weekenden på at ændre fartplanerne, så en kombination af Airbus A320, Airbus A330 og Boeing 777-fly vil vikariere for Air Indias Dreamlinere frem til 17. januar.

Hos japanske ANA, der var de første til at tage flytypen i brug i efteråret 2011, har man også valgt at planlægge efter at flyveforbuddet når at fejre en-måneds jubilæum.

Frem til og med 18. februar vil ANA benytte Boeing 767 og Boeing 777-fly på selskabets udenrigsruter til Beijing, Frankfurt og Seattle, mens San Jose fortsat vil være aflyst. Samtidig tvinger den forventede forlængelse af flyveforbuddet ANA til at begynde at aflyse en større mængde flyvninger.

I de første uger er det lykkedes ruteplanlæggerne hos alle otte Dreamliner-operatører at undgå alt for mange aflysninger, da det har været muligt at stampe erstatningsfly op af jorden. Men nu begynder det at knibe for ANA, der med 17 Dreamlinere er den suverænt største bruger af flytypen. I alt er der leveret omkring 50 Boeing 787 Dreamliner-fly.

Således ser selskabet sig nødsaget til helt at aflyse flyvninger til byer som Seoul, Beijing og Qingdao frem til 18. februar.

Den næststørste Dreamliner-operatør, Japan Airlines, har indtil videre kun planlagt at indsætte andre fly på Dreamliner-ruterne frem til 3. februar.

Flere hundrede ingeniører
Mens luftfartsselskaberne blot kan gå og krydse fingre og forsøge at få rutepuslespillet til at gå op uden drømmeflyene, så knokler flere hundrede ingeniører hos Boeing sammen med de amerikanske og japanske luftfartsmyndigheder for at finde frem til hvad det var der fik et lithium-ion batteri til at bryde i brand ombord på en Boeing 787 Dreamliner i Boston Logan lufthavnen den 7. januar. Den 16. januar kom der røgudvikling fra et batteri magen til på en Dreamliner fra ANA. Og det var det, der førte til, at luftfartsmyndigheder verden over gav flyene flyveforbud.

Der er dog et lille lyspunkt i mørket for Boeing. Således har stifteren af it-firmaet Dell, Michael Dell, besluttet sig for at købe en Dreamliner.