Dreamliner-leveringer tidligst i gang om otte uger

Tidligst i slutningen af oktober kan Boeing genoptage leveringer af nye 787 Dreamlinere. De amerikanske luftfartsmyndigheder har endnu ikke godkendt særlige procedurer omkring flyenes inspektion.

Produktionen af nye Boeing 787 Dreamlinere har været kraftigt skåret ned og leveringen af færdigproducerede fly har været helt indstillet i flere seneste måneder.

Årsagen er, at de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, endnu ikke har godkendt Boeings procedurer i forbindelse med inspektion og afhjælpning af de fejl, der blev opdaget på flyenes skrog sidste år.

Pausen med leveringer af nye Dreamlinere vil fortsætte lidt endnu. Det amerikanske medie Fox Business skriver, at leveringerne formentlig først vil blive genoptaget fra tidligst i slutningen af oktober, da FAA har afvist Boeings seneste forslag til procedurer.

”Som vi har meddelt, er Boeing forpligtet til at levere fuld gennemsigtighed til vores tilsynsmyndigheder og i samarbejdet med FAA gennem den strenge proces for at genoptage 787-leverancer. Vi har engageret os med FAA om dette emne ved møder og arbejdssessioner i flere hundrede timer og vil fortsætte med dette,” lyder det fra Boeing.

Leveringspause første gang i oktober 2020
I oktober sidste år blev Dreamliner-leveringerne første gang sat på pause, da to separate fejl blev opdaget ved produktionen af flyenes skrog. Leveringerne blev genoptaget i marts i år, men blev allerede standset igen i slutningen af maj. Dette som følge af, at FAA endnu ikke havde godkendt Boeings procedurer i forbindelse med fejlene opdaget i 2020.

I midten af juli i år opstod så endnu nyt problem for Boeing, da der blev opdaget en ny strukturel fejl på en række færdigproducerede Dreamlinere, der endnu ikke var leveret til kunderne. FAA oplyste dog på daværende tidspunkt, at disse fejl ”ikke udgør nogen øjeblikkelig trussel mod flyvesikkerheden”.

Boeing oplyste i forbindelse med aflæggelse af regnskabet for andet kvartal i år, at der står cirka 100 færdigproducerede 787 Dreamlinere klar til levering. Producenten forventer, at under halvdelen af disse vil blive leveret til kunderne i år.

Boeing-problemer med flere nye flytyper
De forsinkede leveringer af helt nye Dreamlinere skader Boeings pengestrøm, eftersom producenten får en stor del af salgsprisen på leveringstidspunktet. Boeing accepterer dog tilbagemeldingerne fra FAA og vil arbejde videre mod godkendelse af procedurerne.

”Vi værdsætter FAAs retning og feedback hvert trin på vejen, og vi justerer vores tilgang, når det er nødvendigt for at adressere denne feedback. Selvom dette arbejde har en kortsigtet indvirkning på vores drift, er det den rigtige fremgangsmåde, og vi vil fortsat bruge den nødvendige tid for at sikre, at vi opfylder de højeste standarder,” lyder det fra Boeing.

De seneste udfordringer med Boeing 787 Dreamliner er blot én af flere udfordringer hos den amerikanske flyproducent i forbindelse med nyere flytyper.

Leveringen af den første Boeing 777X har trukket ud i flere år som følge af forskellige problemer under flyets testflyvninger. Den endelige certificering af flyet vil realistisk set først komme i slutningen af 2023 med kommerciel debut i 2024 – fire år senere end oprindelige planlagt.

Herudover har Boeing de seneste år kæmpet med 737 MAX, der var involveret i to dødsulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor i alt 346 mennesker mistede livet. Flytypen er i løbet af 2021 kommet tilbage i luften i de fleste lande. I Europa nåede flyet at være groundet i 22 måneder.

 

Relaterede artikler:

Ny Dreamliner-fejl forsinker produktion

Boeing har igen sat Dreamliner på pause

Mulig produktionsfejl på 900 Dreamlinere