En Boeing 787-10 til Singapore Airlines ruller ud af fabrikken i North Charleston i delstaten South Carolina. Foto: Boeing

Ny Dreamliner-fejl forsinker produktion

Boeing har opdaget en ny strukturel fejl på nogle Boeing 787 Dreamlinere, der endnu ikke er leveret til kunderne. Produktionen af nye fly er på denne baggrund skåret ned.

Udfordringerne fortsætter for Boeing og producentens 787 Dreamliner-fly.

Således vil Boeing nu skære ned i produktionen af disse langdistancefly i nogle uger, efter at der er blevet opdaget en ny strukturel fejl på en række færdigproducerede Dreamliner-fly, der endnu ikke er leveret til kunderne. Det skriver CBS News.

Fejlen betyder også, at Boeing forventer at levere mindre end halvdelen af de Dreamlinere, der er tilbage i producentens beholdning i år. Det er et tilbageskridt for Boeing, da koncernchef David Calhoun i juni udtalte, at producenten håbede at kunne levere et flertal af flyene – i underkanten af 100 – i 2021.

De forsinkede leveringer vil skade Boeings pengestrøm, fordi flyproducenten får en stor del af salgsprisen på tidspunktet for levering til kunden.

”Vi vil fortsætte med at tage den nødvendige tid til at sikre, at Boeing-fly har den højeste kvalitet inden levering. På tværs af selskabet forbliver vores teams fokuseret på sikkerhed og integritet, når vi kører stabilitet, førstegangskvalitet og produktivitet i vores drift,” lyder det fra Boeing i en erklæring.

Flere Dreamliner-problemer det seneste år
De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, har meddelt, at den nye Dreamliner-fejl på nogle ikke-leverede fly ”ikke udgør nogen øjeblikkelig trussel mod flyvesikkerheden”. FAA vil senere beslutte, om der er behov for at efterse de Dreamlinere, som flyselskaberne allerede har i drift.

Det nye problem med nogle af Dreamliner-flyene blev fundet i den kuppelformede struktur i flyets næse, der holder dets indre under tryk.

Den nyeste udfordring for Boeing, der altså betyder forsinkede leveringer og midlertidig reduceret produktion, er blot den seneste i en række af flere tilbageslag for producenten det seneste år. I oktober sidste år blev Dreamliner-leveringerne sat på pause, da der blev opdaget to separate fejl ved fremstillingen af flyenes skrog.

Leveringerne blev først genoptaget i slutningen af marts i år, og ud af 100 ophobede fly var kun et dusin leveret til kunderne ved udgangen af april. I slutningen af maj i år blev leveringerne atter indstillet, da der opstod et nyt problem. FAA havde endnu ikke godkendt Boeings procedurer i forbindelse med inspektion og afhjælpning af de fejl, der opstod i oktober 2020.

Juni var bedste måned i lang tid
De nye problemer for Boeing kommer samtidig med, at producenten kan oplyse om en rigtig god juni i forhold til nye flyordrer og leveringer. Juni i år blev således den bedste måned for nye ordrer siden juni 2018, efter United Airlines lagde en bestilling på 200 Boeing 737 MAX. Det skriver CNN.

Juni blev også den bedste måned for antal leveringer siden marts 2019, der var måneden for den anden MAX-ulykke, og som fik groundet flytypen i 20 måneder. Boeing leverede 45 fly i juni, hvoraf 33 var MAX-fly, to Boeing 737 i militærudgave samt 10 langdistancefly.

Leveringenerne af langdistancefly inkluderede kun ét Dreamliner-fly – til Turkish Airlines – mens resten var militær- eller fragtfly.

 

Relaterede artikler:

Boeing har igen sat Dreamliner på pause

Mulig produktionsfejl på 900 Dreamlinere

Boeing lukker Dreamliner-produktion i Everett