Dyrere at flyve fra Karup til København

Med Norwegians indsættelse af mindre fly på indenrigsruten fra Karup til København vil billetterne blive markant dyrere.

I mere end et år har erhvervslivet i den midt- og vestjyske region haft adgang til lavprisbilletter mellem Karup og København. Men alligevel er passagertallet faldet, da der ikke har været udbudt tilstrækkeligt mange afgange på ruten til at fastholde erhvervslivets efterspørgsel.

På flere dialogmøder har der været efterspurgt flere frekvenser. Det behov har Norwegian imødekommet, idet selskabet fra søndag den 27. oktober har indgået aftale med Danish Air Transport (DAT), der skal flyve ruten med ATR72-fly på vegne af det norske lavprisflyselskab.

Der bliver derfor mulighed for at tilbyde op til seks daglige afgange på ruten, men de mindre fly betyder også, at Norwegianhar været nødsaget til at justere priserne og den udbudte kapacitet indenfor hver prisgruppe.

Hidtil har det være muligt at rejse fra Karup til København og retur igen for 498 kroner. Fremover vil den billigste returbillet koste minimum 698 kroner, hvilket er en stigning på ikke mindre end 40 procent. Det er de såkaldte “LowFare“ billettyper, der kan erhverves til denne pris.

Populær eftermiddagsafgang
Rejser man i stedet på “Flex“ billetter ser det også anderledes ud. Den laveste pris på Flex-billetter har hidtil været 2.204 kroner for en returbillet, men fremover skal Flex-rejsende betale mindst 2.398 kroner, viser stikprøver fra Norwegians bookingsystem.

“Den nye tidtabel er blevet rigtig fint modtaget og sælger rigtig godt. Man skal huske på, at der hidtil har været anvendt fly med 148 sæder, og derfor kan det virke som om, der er færre ‘billige’ billetter til salg. Men når det er sagt, så er der fortsat masser af billige billetter,“ mener presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian.

Prisstrukturen på indenrigsruten har betydet, at den særdeles efterspurgte afgang fra København til Karup kl. 17.35 frem til nytår slet ikke har tilgængelige “Low Fares“ priser. Her skal man som minimum betale 1.199 kroner for en Flex-enkeltbillet fra mandag til torsdage, mens prisen på fredage stiger til 1.399 kroner. Efter nytår er der dog tilgængelige LowFares på 17.25-afgangen fra 999 kroner.

Norwegian erkender da også, at efterspørgslen er særligt stor på den sene eftermiddagsafgang fra København.

“Vi kan godt se, at det er en populær afgang. Hvis der er virksomheder som mener, at priserne er for høje, vil jeg opfordre til, at man laver en erhvervsaftale,“ er det råd som Norwegians presse- og markedschef kan give eventuelle virksomheder, der synes at det er blevet for dyrt at flyve mellem Karup og København.

Norwegian har hidtil betjent Karup-ruten med indlejede Boeing 737-300 fly fra Jet Time. Disse fly har plads til 148 passagerer. ATR72-flyet fra Danish Air Transport, der skal flyve fra den 28. oktober er indrettet med 66 sæder. Med 82 færre sæder per afgang er der således skåret kraftigt i udbuddet af LowFares-billetter.