Dyrere flybilletter i S-SF´s Fair Løsning 2020

Under temaet “Fra forurening til bedre velfærd“ vil S-SF i den netop offentliggjorte Fair Løsning 2020-plan indføre en passagerafgift på flytrafik, der vil fordyre alle flyrejser fra Danmark med 75 kroner. De to partier forventer, at passagerafgiften samlet kan indbringe 700 millioner kroner om året.

Mandag kunne Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti i fællesskab offentliggøre “Fair Løsning 2010 – sammen om Danmark“. En plan der ifølge de to partiers udsagn skal sætte gang i væksten og få styr på statens indtægter.

Men det bliver formentlig ikke indenfor luftfartssektoren, at vækstenbliver fremherskende.I udspillet fra S og SF er der nemlig indregnet et provenu på 700 millioner kroner som et element fra de to oppositionspartiers skattepolitik. Et provenu, der hentes hjem gennem beskatning af flyrejser fra Danmark med en passagerafgift på 75 kroner.

Det vil uden tvivl skabe bekymrede miner i direktions- og bestyrelseslokaler hos lufthavne og luftfartsselskaber. Det vil nemlig kunne betyde, at opsvinget i luftfartssektoren bliver sat i stå, hvis S og SF får held med at skabe flertal for Fair Løsning i den nuværende form efter det kommende folketingsvalg.

Gift for Aalborg Lufthavn

Særligt indenrigsflytrafikken vil være udsat, idet denne i givet fald vil blive beskattet med 75 kroner pr. strækning, hvorfor en returbillet på indenrigsruterne vil få en prisforhøjelse på 150 kroner. Det vil formentlig få flere passagerer tilbage i tog og biler samt reducere bevægeligheden mellem landsdelene for det fritidsrejsende publikum.

Det er i høj grad det norske indenrigsflyselskab Norwegian, der i givet fald vil blive hårdest ramt af en eventuel kommende passagerafgift. Det er almindeligt kendt, at selskabet på indenrigsflyruterne til Aalborg og Karup har en meget stor andel af fritidsrejsende, der er særligt følsomme overfor prisudsving.

Aalborg Lufthavn, der er hjemsted for landets største indenrigsflyrute, har den socialdemokratiske borgmester Henning G. Jensen (S) som bestyrelsesformand.. Han er ikke ubetinget begejstret for forslaget om en klimaafigft: “Jeg har aldrig lagt skjul på, at sådan en afgift er gift for Aalborg Lufthavn og Nordjylland,“udtalte borgmester Henning G. Jensen for nylig til CHECK-IN.

Svære fremtidsudsigterfor CPH Go

Men også isærlavprisflyrejserne fra Danmark til Europa vil blive ramt af en mulig passagerafgift. Det er velkendt, at Ryanair prompte indleder “straffeaktioner“, når lande i selskabets rutenetværk indfører afgifter og skatter af denne art. Det oplevede man senest i Tyskland, hvor en tilsvarende passagerafgift indført fra 1. januar 2011 betød, at det irske lavprisflyselskabfjernede 30 procent af kapaciteten fra Hahn-lufthavnen ved Franfkurt, hvilket kostede den tyske lufthavn omkring 1 million passagerer.

Derfor er det ikke usandsynligt, at lufthavnene i Billund og Aarhus vil kunne mærke reduktioner i Ryanair´s fartplan, hvis S og SF får held med at samle flertal for en passagerafgift som en del af den samlede skattepolitik.

Herudover vil også Københavns Lufthavn skulle vente længe med at få fyldt op i lavpristerminalen CPH Go. Indtil videre er easyJet den eneste kunde i lavpristerminalen, og drømmen om at få Ryanair og andre ekspansive lavprisflyselskaberetableret i Københavns Lufthavn, vil givetvisblive slukket.

I perioden fra 1. januar 1998 frem til 31. december 2006 var der senest en passagerafgift på 75 kroner på danske flyrejser. Afgiften blev i slutningen af 2005 besluttet aftrappet over to år med 37,50 i 2006 og bortfaldt helt den 1. januar 2007.

Herefter skete der et såkaldt trafikspring i de vestdanske lufthavne. Udenrigstrafikken fra de jyske lufthavne voksede idet følgende årmed næsten 32 procent, mens indenrigstrafikken steg med næsten 9 procent. Fra Københavns Lufthavn blev der kun registreret en vækst på 2,5 procent efter passagerafgiftens bortfald.