Det britiske lavprisflyselskab easyJet øger igen fra Københavns Lufthavn. Fra den 5. april 2012 tilbyder easyJet to daglige afgange mellem København og Milano og begynder at udgøre en trussel for SAS, som også flyver på ruten.
Det britiske lavprisflyselskab easyJet vokser støt og roligt på selskabets ruter fra CPH Go lavprisfingeren i Københavns Lufthavn. Et terminalområde som easyJet har haft helt for sig selv, siden det blev indviet i slutningen af 2010.
I den nuværende fartplan har easyJet i alt otte ruter fra Københavns Lufthavn til henholdsvis Basel, Berlin, Genève, London-Gatwick, London-Stansted, Manchester, Milano-Malpensa og Paris-Charles de Gaulle.
Med dette niveau betjener easyJet omkring 800.000 passagerer årligt i Københavns Lufthavn. Men nu tager easyJet et stort skridt på vej mod en million passagerer i CPH Go.
Det sker, når selskabet fra 5. april 2012 indsætter en ekstra daglig afgang til Milano-Malpensa. Hidtil har denne rute været betjent med en morgenafgang fra den norditalienske lufthavn samt en sen formiddagsafgang kl. 11.25 fra København.
Når afgangen dubleres ved indgangen til sommerfartplanen 2012 vil der være en tidligere formiddagsafgang fra København samt en sen aftenafgang. Fra Milano vil der være en tidlig morgenafgang og en sen eftermiddagsafgang.
Det sker efter følgende fartplan:
København-Milano
EZY2654 CPH-MXP 09:55-12:00 1234567 A319
EZY2656 CPH-MXP 20:30-22:35 12345×7 A319
Milano-København
EZY2653 MXP-CPH 07:20-09:25 1234567 A319
EZY2655 MXP-CPH 17:55-20:00 12345×7 A319
Med den ekstra kapacitet og forbedrede fartplan får easyJet mulighed for at øge konkurrencen med SAS, der udover easyJet er det eneste selskab, der beflyver ruten.
SAS har fordel af den første morgenafgang kl. 08.25 og den sene aftenafgang hjem kl. 20.00 fra Milano-Malpensa. Men easyJet´s sene eftermiddagsafgang kl. 17.55 kan formentlig medvirke til at stjæle passagerer fra den skandinaviske konkurrent. Udover at have to daglige afgange mellem København og Milano-Malpensa flyver SAS også fire gange om ugen til Linate-lufthavnen ved Milano.
Den optimale fartplan tilpasset det danske forretningsrejsepublikum er kun opnåelig ved at have base i Københavns Lufthavn. Dermed kan man have fordel at, at komme tidligt afsted og sent hjem – præcis hvad forretningsrejsende foretrækker. EasyJet har endnu ikke etableret base i Københavns Lufthavn, men hævder til stadighed at have overvejelser om etablering af nye baser.
Udover København flyver easyJet også til Gøteborg (fra Manchester og London-Gatwick) samt til Stockholm fra Genéve.