Øget konkurrence på handling-ydelser i Københavns Lufthavn er sandsynligvis undervejs. I dag dominerer Novia og SAS Handling fuldstændig markedet. Men fra 1. juni 2011 skal Nordic Aero-selskabet Copenhagen Flight Service levere handling-ydelser til lavprisflyselskabet easyJet, der hidtil har været betjent af Novia.
Blot tre år efter konkursen i det danske handlingselskab Nordic Aero A/S er Nordic Aero Group atter på vej ind i handlingmarkedet i Københavns Lufthavn. Det sker gennem datterselskabet Copenhagen Flight Service, der allerede iaugust måned sidste år fik licens til såkaldte “full-handling ydelser“ i Københavns Lufthavn.
Der har været forskellige forlydender om opstartsdato for CFS i København, hvor selskabet skal udfordre SAS Ground Handling og Novia, der i dag betjener rute- og charterflyselskaberne i Københavns Lufthavn.
Men kilder tæt på handlingmarkedet i Københavns Lufthavn oplyser nu, at CFS den 1. juni 2011 skal overtage handlingen af lavprisflyselskabet easyJet i Københavns Lufthavn. En betydelig opgave, der hidtil har været varetaget af Novia.
EasyJet er nemlig i dag den 4. største kunde i Københavns Lufthavn med samlet 800.000 afrejsende og ankommende passagerer årligt. Det britiske lavprisflyselskab opererer i dag alene fra den nye CPH Go lavprisfinger.
Administrerende direktør Stig Thygesen fra Novia bekræfter overfor CHECK-IN.dk lavprisflyselskabetseasyJet´s skifte til CFS. “Jeg kan bekræfte at Nordic Aero/CFS overtager handlingen af easyJet den 1. juni 2011. Vi har handlet easyJet siden Menzies gik konkurs i oktober 2008.“
Det var rent faktisk oprindeligt Nordic Aero, der opsagde aftalen med easyJet i slutningen af 2007, hvorefter Menzies kom på banen i Københavns Lufthavn som følge af en global aftale med easyJet.
Underskud hos handlingselskaber
At drive handlingvirksomhed – og især i Københavns Lufthavn -har hidtil været ganske svært for markedsaktørerne. Således tabte SAS Ground Handling i perioden 2005 – 2009 samlet ikke mindre end 865 millioner kroner på salg af handlingydelser. Konkurrenten Novia kunne dog i samme periode begrænse tabet til 22 millioner kroner på en noget lavere omsætning.
SAS Ground Handling og Novia har i dag hver omkring 25 – 30 kunder der betjenes i Københavns Lufthavn. SAS Ground Handling er bl.a. handling-operatør for SAS, Lufthansa, Cimber Sterling,Icelandair, Singapore Airlines, Thai Airways samt charterselskaberne Thomas Cook Airlines og TUI Fly Nordic.
Hos Novia har man bl.a. Air France, KLM, Continental, Delta Air Lines, Finnair, SWISS, Norwegian,Turkish Airlinesog Qatar Airways på kundelisten samt naturligvis charterflyselskabet Jet Time, idet Lars Thuesen er storaktionær i såvel Novia som Jet Time.
Såfremt det vil lykkes for Copenhagen Flight Service at finde fodfæste i handlingmarkedet i København, vil det formentlig medføre en priskrig, derfremadrettet vil sætte sine sport i de relativt svage regnskaber for handlingselskaberne. Samtidig vil det kunne bane vejen for det irske lavprisflyselskab Ryanair, der ikkehar ønsket atflyve til København Lufthavnmed de nuværende – ifølge selskabethøje – handlingtakster i lufthavnen.