Flysæder i Norwegians Boeing 737-800.

Ekstraordinær indtægt sikrede Norwegian-overskud

Norwegian kom ud af andet kvartal med et nettoresultat på 196,8 mio. norske kroner efter en omsætningsfremgang på 27 procent. Over 90 procent af bundlinjen kom dog fra en ekstraordinær indtægtspost.

Vækst er nøgleordet for Norwegian. For gennem vækst ved indsættelse af mere sædekapaciet kan selskabet løbende sænke enhedsomkostningerne ved at udnytte stordriftsfordelene. Og lave enhedsomkostninger er vejen til at komme sejrrigt ud af et konkurrenceudsat luftfartsmarked.

Da Norwegian i går præsenterede regnskabet for andet kvartal, var væksten også i fokus. Toplinjen voksede med 27 procent til lidt mere end 4 mia. norske kroner i årets andet kvartal. Det sikrede et overskud før skat på 277 mio. norske kroner samt en bundlinje på 196,8 mio. norske kroner. Bundlinjen var i samme kvartal året før på 90,5 mio., så fra omsætningsfremgangen på 842 mio. kroner havnede de 106 mio. kroner på bundlinjen.

Men der skulle en uspecificeret ekstraordinær indtægt på 179 mio. norske kroner til at sikre bundlinjen. Uden denne ekstraordinære indtægt ville Norwegian blot være kommet ud med et beskedent nettooverskud på 17,8 mio. norske kroner.

Nye markeder kostede 65 mio.
Med den markante vækst har Norwegian naturligt nok øget omkostningerne på stort set alle segmenter, men når man sætter tallene i forhold til produktionsøgningen er der tale om et fald i enhedsomkostningerne. Eneste undtagelse er “generelle og administrative omkostninger“, der er øget med 65,2 mio. norske kroner til i alt 181,3 mio. Heri ligger omkostninger til introduktion af nye markeder, produkter og baser, inklusive langdistanceoperationen.

Men ellers ser udviklingen fornuftig ud for det norske lavprisflyselskab. Enhedsomkostningen per produceret sædekilometer faldt med ni procent fra 0,46 kroner til 0,42 kroner. Enhedsindtægterne faldt med seks procent fra 0,44 til 0,41 kroner som følge af prispresset i markedet. Dermed er der blot 0,01 norske kroner – eller en flad enøre – i forskellen på enhedsindtægter og enhedsomkostninger per produceret sædekilometer.

Denne udvikling bliver også adresseret i regnskabet.

“I et marked, hvor kapacitetsvæksten overstiger markedsvæksten vil presset på selskabets yield øges. Men en lav yield stimulerer ny efterspørgsel, som vil få markedet til at vokse yderligere. Men det vil nødvendiggøre en tilsvarende reduktion i omkostningsniveauet for at bevare profitabiliteten,“ hedder det i kvartalsrapporten.

Oslo Børs kvitterede med at sende aktien op med 11,07 procent til en slutkurs på 271. Dermed fik aktionærerne hentet nogle af de 2,3 mia. norske kroner tilbage, som aktierne har tabt i værdi i løbet af de seneste 40 dage.