Jernbaneforbindelsen til Aalborg Lufthavn benyttes tilsyneladende af ganske få passagerer. En trafikforsker peger på, at der særligt er en ting, som udfordrer lufthavnsbanen.
I december sidste år blev jernbaneforbindelsen til Aalborg Lufthavn officielt taget i brug. Den tre kilometer lange strækning, der går mellem Lindholm Station i Nørresundby og Aalborg Lufthavn, har kostet omkring 275 millioner kroner.
Den daværende administrerende direktør i Aalborg Lufthavn, fortalte sidste efterår til CHECK-IN.dk, at forventningen fra lufthavnens side var, at jernbaneforbindelsen ville føre til et vist boom i passagervæksten.
Det boom ser dog ud til at være udeblevet, ifølge TV2 Nord. Da DSB ikke kunne oplyse, hvor mange passagerer, der benytter jernbaneforbindelsen, så satte tv-stationen en medarbejder til at tælle alle passagerer, der tog toget til og fra lufthavnen i døgnet tirsdag 30. november.
Koster mellem 15 og 20 millioner årligt
Optællingen startede klokken 05.11, da det første tog ankom til Aalborg Lufthavn. I hele døgnet kørte 36 tog både til og fra Aalborg Lufthavn. I alt var der 58 passagerer med disse afgange. Det svarer til, at der i gennemsnit har været 1,6 passagerer med hvert tog.
I 13 af togene var der dog slet ingen passagerer med.
Trafikforsker og lektor emeritus ved Aalborg Universitet, Anker Lohmann-Hansen, mener, at de midler, der er blevet brugt til etablering og driften af jernbanen, kunne have gjort større nytte andre steder.
“DSB bruger i øjeblikket mellem 15 og 20 millioner kroner om året på at køre den strækning. Billetindtægten kan jo slet ikke finansiere den drift, som DSB har på banestrækningen,” siger Anker Lohmann-Hansen.
Udfordres af gratis parkering og forsinket signalsystem
Trafikforskeren peger blandt andet på, at Aalborg Lufthavn i mange år har slået sig op på, at lufthavnen tilbyder gratis parkering. Anker Lohmann-Hansen tror ikke på, at der sker en betydelig vækst i antallet af togpassagerer så længe, de rejsende kan parkere gratis i lufthavnen.
En anden udfordring for jernbanestrækningen er, at den indtil 2026 kun kører med timedrift. Da banen åbnede sidste år, så var det uden den nødvendige infrastruktur til at etablere et planlagt signalsystem, der skulle gøre det muligt at have halvtimesdrift til Aalborg Lufthavn.
Siden blev det besluttet, at Nordjyske Jernbaner skulle betjene banestrækningen med et regionaltog, indtil signalsystemet er på plads. Den plan skulle have været trådt i kraft fra køreplanskiftet i denne måned, men endte med at blive droppet, fordi flere af selskabets lokomotivførere fik nyt arbejde.
Det betyder, at banen indtil videre vil have en lavere frekvens end det oprindeligt var planlagt. Det udmønter sig i færre afgange, end Aalborg Lufthavn havde håbet på.
Relaterede artikler:
DSB: Kun timedrift til Aalborg Lufthavn