El Al-fly i Tel Aviv's Ben Gurion International Airport. (Foto: Oyoyoy | CC 3.0)

El Al vil købe konkurrent

Det israelske flyselskab El Al vil overtage en af selskabets konkurrenter. Sidst flyselskabet forsøgte at overtage en konkurrent, blev det afvist af de israelske konkurrencemyndigheder.

El Al, det største flyselskab i Israel, har planer om at overtage en af sine konkurrenter, det langt mindre Arkia Israel Airlines. Det skriver mediet en.globes.co.il.

El Al har meddelt TASE, der er børsen i Tel Aviv, at der er forhandlinger i gang om købet.

”Der er indledt samtaler med Arkia for at undersøge en mulig aftale, hvor selskabet vil købe Arkias aktier,” lyder det i meddelelsen.

Mange luftfartseksperter mener, at en fusion er nødvendig på grund af det relativt lille israelske marked og flyselskabernes situation.

Hårdt ramt af coronakrisen
El Al er hårdt ramt af coronakrisen. Selskabet har ikke fløjet regelmæssigt siden foråret 2020, hvor Israel stort set lukkede sine grænser til udlandet på grund af coronapandemien, og selskabet har givet underskud de seneste tre regnskabsår.

I andet kvartal i år afskedigede El Al 1.900 ansatte, eller næsten en tredjedel af arbejdsstyrken, som en del af en genopretningsplan, selskabet blev pålagt, for at kunne modtage en statslig redningspakke på 210 millioner dollars.

En fusion vil gøre det muligt for El Al at fokusere mere på det nordamerikanske marked, mens Arkia kan supplere med kortere ruter til Europa og feriepakker, hvor El Al ikke har været særlig stærk.

El Al er storebror
El Al er den absolutte storebror i Israel. Selskabet råder over en flåde på 45 fly: 16 Boeing 737-800/900, 6 Boeing 777-200 og 15 Dreamliner 8/9. Af disse 45 fly er 15 for øjeblikket taget ud af drift.

Arkia har en flåde på 5 fly: 2 Airbus A321neo og 3 Embraer 195AR. Arkia flyver en den del indenrigs til feriebyen Eilat i det sydlige Israel, men har også ruter til byer som Amsterdam, Athen, Barcelona, Baku, Beograd, Budapest, Bukarest, Dubai, Larnaca på Cypern, Prag og Rom.

Selskabet havde kortvarigt en rute mellem København og Tel Aviv i 2011.

Ikke sikkert aftalen godkendes
El Al understreger i sin meddelelse til TASE, at “Der er ikke indgået en aftale mellem parterne, og forhandlingerne er kun i den indledende fase. Der er ingen sikkerhed for, at der vil blive indgået en bindende aftale mellem parterne”.

El Al understreger også, at det ikke er sikkert, at en aftale bliver godkendt af myndighederne. Da selskabet i 2018 forsøgte at fusionere med et andet israelsk flyselskab, Israir, blev det afvist af konkurrencemyndighederne. Myndighederne var dengang bekymrede for, at det vil ødelægge konkurrencen på ruten mellem Tel Aviv og Eilat.

 

Relaterede artikler:

El Al indstiller alle flyvninger

El Al sender Boeing 747 på pension i november

Tre selskaber mellem København og Tel Aviv