En Airbus A380 fra Emirates. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Emirates mindsker underskud med 35 milliarder kroner

Emirates-koncernen landede i det seneste regnskabsår et underskud på syv milliarder kroner, hvilket var en kraftig forbedring fra året forinden. Omsætningen steg med hele 86 procent.

Efter et rædselsfuldt regnskabsår 2020-21 er der klar fremgang at spore i det seneste årsregnskab fra Emirates Group.

Den mellemøstlige luftfartskoncern har offentliggjort regnskabet for 2021-22, der sluttede 31. marts 2022. Her fremgår det, at Emirates-gruppen fik et underskud på 3,8 milliarder dirhams, eller hvad der svarer til 7,3 milliarder kroner. Underskuddet for 2020-21 var på gigantiske 42,6 milliarder kroner, og bundlinjen er dermed blevet forbedret med 35,3 milliarder kroner.

Foruden selve Emirates Airline består Emirate Group også af groundhandling-selskabet dnata (Dubai National Air Transport Association). Denne del af koncernen vendte tilbage til rentabilitet i seneste regnskabsår. Der var betydelige forbedringer i omsætningen i både flyselskabet og dnata som følge af en opblomstring efter coronapandemien.

Robust efterspørgsel fra kunder
Emirates-koncernen havde en omsætning på i alt 66,2 milliarder dirhams – svarende til 127,5 milliarder kroner. Dette var en stigning på 86 procent i forhold til omsætningen i regnskabsåret 2020-21.

”I år fokuserede vi på at genoprette vores operationer hurtigt og sikkert i de af vores markeder, hvor der blev lettet på pandemirelaterede restriktioner. Opsvinget i erhvervslivet tog fart – især i andet halvår. Robust kundeefterspørgsel førte til en enorm forbedring af vores økonomiske resultater sammenlignet med vores hidtil usete tab sidste år,” siger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, koncernchef i Emirates Group.

”På tværs af Emirates og dnata reagerede vi på dynamiske markedsforhold med smidighed og introducerede innovative produkter og tjenester for at imødekomme vores kunders behov og give dem den bedst mulige oplevelse.”

I regnskabsåret 2021-22 fejrede De Forenede Arabiske Emirater 50-års jubilæum, og Dubai var samtidig vært for verdensudstillingen Expo 2020. Dette bidrog til mange udenlandske besøg fra hele verden, og Emirates var glade for at bidrage til jubilæet og udstillingen.

Positivt udkig til 2022-23
Emirates modtog i seneste regnskabsår en kapitalindsprøjtning på 3,5 milliarder dirhams (6,7 milliarder kroner, red.) fra den ultimative aktionær, Dubais regering. Arbejdsstyrken steg med 13 procent til 85.219 ansatte fordelt på over 160 forskellige nationaliteter.

Der blev investeret 7,9 milliarder dirhams (15,2 milliarder kroner, red.) i nye fly og faciliteter samt nye teknologier for at positionere koncernen til genopretning og fremtidig vækst.

I regnskabsåret 2021-22 fik Emirates også leveret de fem sidste Airbus A380, der alle er udstyret med de nye Premium Economy-sæder. Den samlede flåde bestod i slutningen af marts af 262 fly, hvor der i øjeblikket benyttes en Boeing 777-300ER på de daglige afgange fra Dubai til Københavns Lufthavn.

Udsigterne til regnskabsåret 2022-23 er positive, men Emirates har et vågent øje på forskellige parametre, der kan påvirke præstationerne.

”Vi forventer, at koncernen vil være rentabelt igen i 2022-23, og vi arbejder hårdt på at nå vores mål, samtidig med at vi holder nøje øje med modvinde som høje brændstofpriser, inflation, nye COVID-19-varianter og politisk og økonomisk usikkerhed,” siger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

 

Relaterede artikler:

Emirates med gigantunderskud

Emirates med Premium Economy den 1. august

Første halvårsunderskud i 30 år hos Emirates