Emirates A380-800 i Dubai International Airport. (Foto: Emirates)

Første halvårsunderskud i 30 år hos Emirates

Emirates-koncernen kom ud af første halvdel af regnskabsåret 2020/21 med et underskud på 24,2 milliarder kroner, hvilket er større end omsætningen i samme periode.

Siden Emirates Airline blev etableret den 25. marts 1985, har der været konstant vækst i det Dubai-baserede flyselskab.

Det har COVID-19-pandemien vendt op og ned på, hvilket fremgår af den seneste halvårsrapport, som Emirates-koncernen torsdag har offentliggjort. Her viser det sig, at omsætningen i perioden fra den 1. april til den 30. september faldt med 74 procent til 13,7 milliarder dirhams, hvilket svarer til 23,5 milliarder kroner.

Det dramatiske omsætningfald er ligesom hos andre flyselskaber forårsaget af de massive restriktioner, der er indført over hele verden for at undgå smittespredning.

I otte uger i løbet af april og maj måtte Emirates suspendere passagerflyvninger på en lang række ruter, og herunder på ruten fra Dubai til København, hvor der ikke blev fløjet mellem den 24. marts og den 16. april.

Første gang i 30 år
Det store omsætningstab har naturligt sat sine spor på bundlinjen, der er blevet blodrød. Således har Emirates Group præsenteret et nettounderskud for halvåret på 14,1 milliarder dirhams, hvilket omregnet til danske kroner er 24,2 milliarder og således større end omsætningen. 

Det er da også usædvanligt for det ekspansive flyselskab at rapportere et halvårsunderskud, for det er faktisk første gang i de seneste 30 år, at der præsenteres røde tal i en halvårsmeddelelse. Det forklarer Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, der er koncernchef for Emirates Group og bestyrelsesformand i flyselskabet.

“Vi begyndte vores nuværende regnskabsår midt i en global nedlukning, da flypassagertrafikken bogstaveligt talt stod stille. I denne hidtil usete situation for luftfarts- og rejsebranchen registrerede Emirates Group et halvårstab for første gang i over 30 år. I en situation, hvor passagertrafikken forsvandt, har Emirates og dnata (Dubai National Air Transport Association, red.) til gengæld vist agilitet og evnet at skifte strategi for at imødekomme øget efterspørgsel på blandt andet fragt. Det har hjulpet os med at løfte en forventet indtægt fra nul til 26 procent af vores niveau samme tid sidste år.” 

Adgang til tilstrækkelig finansiering
Trods det gigantiske tab, så er koncernens likviditet ikke udfordret, selvom der er gjort et indhug i kontantbeholdningen. Koncernlikviditeten var den 30. september 2020 opgjort til 20,7 milliarder dirhams, hvilket svarer til 35,5 milliarder kroner. Det er dog en reduktion på 20 procent siden den 31. marts i år.

Herudover har ejerne i løbet af halvårsperioden tilført to milliarder dollars (12,6 milliarder kroner) i ansvarlig kapital til selskabet. 

“Vi har været i stand til at udnytte vores egne, stærke likviditetsreserver, og gennem vores aktionær og den finansielle sektor i øvrigt, fortsætter vi med at sikre, at vi har adgang til tilstrækkelig finansiering til at opretholde vores forretning i den udfordrende periode, vi er i,” lyder det fra Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Fra den 1. april til den 30. september har Emirates-koncernen reduceret antallet af ansatte med 24 procent, så arbejdsstyrken den 30. september udgjorde i alt 81.334 ansatte.

 

Relaterede artikler:

Emirates’ A380 er i luften igen

Emirates vender tilbage til København

Emirates vil skære 30.000 stillinger