Langt om længe går Emirates i luften med Premium Economy, som vil kunne opleves om bord på A380-flyvninger til flere destinationer fra sensommeren.
Der er gået lang tid siden, at Dubai-selskabet Emirates første gang offentliggjorde planerne om at indføre mellemklassen Premium Economy på en række af selskabets fly. Oprindeligt blev planerne afsløret i november 2019, men de er siden blevet forsinket af flere omgange.
Det skyldes blandt andet, at en række Boeing 777X-fly, hvor kabineklassen skulle have haft debut for flyselskabet, er blevet forsinket til 2025. Siden kom COVID-19-pandemien, hvilket fik Emirates til at udskyde planerne yderligere.
Nu ser det dog ud til, at passagererne hos flyselskabet snart kan booke billet til en flyvning på klassen, der befinder sig mellem Economy og Business Class. Ifølge Emirates sættes billetterne til salg den 1. juni i år, mens flyvningerne starter lidt senere på året.
Påbegynder eftermontering senere i år
Emirates oplyser, at den nye kabineklasse vil få debut på en række travle ruter mellem Dubai og London-Heathrow, Paris-Charles de Gaulle samt Sydney fra den 1. august og fra december indføres Premium Economy også på flyvninger til Christchurch i New Zealand.
De nævnte ruter flyves i selskabets Airbus A380-fly, og indtil videre er seks af disse blevet udstyret med den nye kabineklasse. Det er dog kun begyndelsen, lyder det fra Tim Clark, der er koncernchef hos flyselskabet.
”Vi har i øjeblikket seks A380’ere udstyret med denne kabineklasse, hvilket begrænser vores indledende udrulning, men vi har til hensigt at tilbyde denne oplevelse til mange flere markeder på tværs af vores netværk, så til november påbegynder vi vores program for eftermontering og installerer Premium Economy på 67 A380’ere samt 53 Boeing 777-fly. Når det er overstået, vil vi have i alt 126 fly udstyret med Premium Economy-kabiner samt opgraderet de andre kabiner om bord.”
Større sædafstand end hos SAS og Finnair
Flyselskabet fortæller, at på et A380-fly med fire kabineklasser vil Premium Economy være placeret forrest på hoveddækket. Klassen vil få 56 sæder, der bliver anbragt i en 2-4-2-konfiguration, mens Premium Economy på Emirates’ Boeing 777-fly vil strække sig over 24 sæder, som installeres i en dedikeret kabinesektion, der befinder sig mellem Business og Economy.
Sæderne er udført i cremefarvet læder og omkranset af en ramme af træ, fortæller Emirates. Sædernes seat pitch, som er afstanden mellem ryggen på sædet og til det foran, bliver 40 tommer, hvilket er to tommer mere end både SAS og Finnair benytter på selskabernes egne bud på Premium Economy.
Hvert sæde vil være 19,5 tommer bredt. De kan lænes otte tommer tilbage og har en 13,3 tommer skærm tilknytter, som ifølge flyselskabet lader passagererne vælge mellem 5.000 kanaler med musik, film, tv, nyheder og andet indhold.
Ikke til CPH foreløbigt
I øjeblikket betjener Emirates Københavns Lufthavn med et Boeing 777-300ER. Det er endnu uvist, om der på et tidspunkt igen sættes en A380’er ind på ruten mellem Dubai og den danske hovedstadslufthavn. Tidligere har Emirates gjort brug af et Airbus A380, der havde 615 sæder i en toklasses konfiguration med Economy og Business Class.
Emirates har dog offentliggjort planer om, at Boeing 777-300ER-flyet også skal benyttes i vintertrafikprogrammet, som går i gang den 30. oktober i år og varer indtil den 25. marts 2023. Det vurderes derfor ikke sandsynligt, at Emirates’ Premium Economy kommer til København lige med det samme, da Emirates i højere grad fokuserer på fritidsrejsesegmentet.
Relaterede artikler:
Lange udsigter til Airbus A380 i København
Emirates afslører Premium Economy-produkt
Premium Economy hos Emirates om et år