En Boeing 737-800 fra Norwegian. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Endnu en måned med to millioner passagerer

August blev atter en travl måned hos Norwegian, hvor et højt antal passagerer rejste med flyselskabet, der dog oplevede et fald i belægningsgraden i forhold til juli i år.  

Til trods for at både den absolutte højsæson for sommerferierejser og strejken blandt SAS-piloterne var overstået i august, betød det ikke, at Norwegian kunne notere sig for et alarmerende fald i antallet af passagerer.

I stedet holdt flyselskabet nærmest kadencen, da det blev endnu en måned, hvor antallet af rejsende med flyselskabet befandt sig omkring de to millioner. I alt fløj 1.996.211 passagerer med selskabet i den forgangne måned.

Det er et fald på 9,5 procent i forhold til måneden før, hvor flyselskabet havde 2.206.424 rejsende ombord på de rødnæsede fly. Her var selskabet dog godt hjulpet af, at mange valgte at flyve med Norwegian i de 15 dage, hvor SAS’ piloter havde nedlagt arbejdet. Tallet er en forbedring sammenlignet med juni i år, hvor flyselskabet med 1.937.318 passagerer var tæt på de to millioner.

Så godt som alle planlagte fly afgik
I løbet af måneden havde Norwegian i gennemsnit 69 fly i drift, og den gennemsnitlige distance, som de fløj, blev øget med 17 procent i forhold til samme måned sidste år.

Flyselskabets regularitet i august var på 99,7 procent, hvilket betyder, at det kun var 0,3 procent af de planlagte flyvninger, der blev aflyst. Punktligheden, som angiver hvor mange af selskabets afgange, der er afgået inden for 15 minutter af den planlagte tid, endte i august på 78,6 procent.

I alt var den udbudte sædekapacitet hos Norwegian i august på 2.998 millioner passagersædekilometer på flyvningerne, og ud af disse blev 2.563 millioner solgt. Selskabet endte med en belægningsgrad på 85,5 procent, og det repræsenterer et fald på 9 procentpoint i forhold til juli i år, hvor flyene var næsten helt fyldte med en belægning på 94,5 procent.

Forretningsrejsende vender tilbage
Geir Karlsen, der er koncernchef i Norwegian, erklærer sig tilfreds med resultaterne for den forgangne måned, og glæder sig over, at flyselskabet oplever en stigende efterspørgsel efter erhvervsrejser, da det har været diskuteret løbende, hvor hurtigt og i hvor høj en grad dette marked ville blive genoprettet på grund af, at pandemien har bevirket, at langt flere har fundet sig til rette med at afvikle møder via internettet.

”August blev endnu en god måned for Norwegian. Vi gennemførte så godt som alle planlagte flyvninger også i denne måned. Nu er vi særligt glade for at billetbestillingerne i efteråret ser gode ud, og at de forretningsrejsende er på vej tilbage.”

Han påpeger ligeledes, at udviklingen går den rigtige vej i de europæiske lufthavne, der ellers har været præget af lange køer, ventetider og ophobet bagage i løbet af foråret og sommeren.

”Kapaciteten ved lufthavnene i Europa har forbedret sig den seneste tid, og det påvirker både vores drift og vores kunders rejseoplevelse positivt. Det er opløftende for hele branchen, at forholdene er i færd med at normalisere sig yderligere efter nogle meget specielle år for luftfarten.”


Relaterede artikler:

Stor passagervækst i Norwegian under SAS-strejken

Næsten to millioner passagerer med Norwegian

Femte måned i træk med passagerfremgang