En Airbus A380-800 fra Malaysia Airlines. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Endnu et flyselskab opgiver Airbus A380

Malaysia Airlines følger i sporet af andre flyselskaber ved at pensionere Airbus A380, der ikke ses som en del af løsningen for fremtidens flåde.

Coronapandemien har på ingen måde gjort betingelserne bedre for verdens største passagerfly, Airbus A380. Fremtiden for flytypen ser mere og mere dyster ud.

Flere flyselskaber har i det seneste års tid lukket døren for megajumboen, der ganske enkelt er for stor og for dyr i drift under de nuværende forhold i luftfartsbranchen. Og nu forventer endnu et flyselskab at tage afsked med A380’eren.

Således melder Malaysia Aviation Group – moderselskab til Malaysia Airlines – at det planlægger at trække Airbus A380 ud af flåden i de kommende måneder. Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Der er dog endnu ikke fremlagt et forslag til bestyrelsen.

”Vi er opmærksomme på udfordringerne ved at sælge dette fly, men vi ser stadig på måder og midler til at bortskaffe vores A380-flåde. I øjeblikket er ledelsen overbevist om, at A380 ikke passer til fremtidens planer,” siger Izham Ismail, koncernchef i Malaysia Aviation Group.

Seks A380 pensioneres
Malaysia Airlines råder over seks Airbus A380-800 med en gennemsnitsalder på ni år. Det malaysiske flyselskab forventer således ikke, at der bliver brug for de store passagerfly i fremtiden. Flyselskabet forudsiger, at dets kapacitet vil være 63 procent ved udgangen af 2021 sammenlignet med 2019-niveau.

Mens Airbus A380 er på vej ud af flåden, vil en ny flytype komme til – dog først om nogle år. Fra 2024 vil Malaysia Airlines tage imod første Boeing 737 MAX, men selskabet undersøger mulighederne for at få første fly før tid.

Antal A380-operatører falder løbende
Med den seneste udmelding fra Malaysia Airlines angående Airbus A380 er der ni flyselskaber tilbage, der – så vidt vides – ikke har lagt planer for at udfase flytypen. Flere af disse selskaber har imidlertid en række A380’ere langtidsparkeret på jorden som følge af pandemien.

De flyselskaber, der angiveligt fortsat vil satse på A380, er Emirates (i alt 117 A380’ere), China Southern Airlines (fem), All Nippon Airways (tre), Korean Air Lines (10), Asiana (seks), British Airways (12), Qantas (12), Qatar Airways (10) samt Singapore Airlines (19).

10 A380’ere fra Etihad Airways er langtidsparkeret, og de kommer sandsynligvis ikke på vingerne igen. Air France har pensioneret alle 10 A380’ere, mens Lufthansa har udfaset halvdelen – syv ud af 14. Resten vil muligvis også blive pensioneret. Thai Airways International vil sandsynligvis tage afsked med seks fly, og det portugisiske flyleasingselskab Hi Fly har sagt farvel til deres ene A380’er.

 

Relaterede artikler:

”Vi vil beholde alle A380’ere”

Emirates: Alle A380´ere tilbage i drift i 2022

Airbus A380 vender tilbage til Københavns Lufthavn