Singapore Airlines tilbyder nu kompensation til de passagerer, der fik kvæstelser og skader efter oplevelsen på SQ321 fra London til Singapore. Mindstebeløbet er godt 70.000 kroner.
Der er stadig omkring 20 passagerer fra SQ321, der er hospitalsindlagte i Bangkok efter hændelsen om bord på Singapore Airlines-flyet fra London til Singapore den 20. maj. Flyet mødte særdeles voldsom turbulens på en position over Irrawaddy i Myanmar, hvilket forårsagede skaderne.
Ombord på Boeing 777-flyet var 211 passagerer og 18 besætningsmedlemmer, og flyets piloter valgte at flyve mod Bangkok, da mange af de ombordværende var kommet til skade, ligesom flyets kabine havde betydelige skader. Herudover var der en mandlig britisk passager, der afgik ved døden, angiveligt som følge af et hjertetilfælde forårsaget af hændelsen.
Efter ankomsten til Bangkok måtte 79 passagerer og seks besætningsmedlemmer blive i Bangkok, hvor hovedparten modtog hospitalsbehandling.
Fra 70.000 til 175.000 kroner og mere
Singapore Airlines har taget hændelsen meget alvorligt og har løbende opdateret om situationen i indtil videre 20 bulletiner på sociale medier.
Nu har selskabet også valgt at tilbyde erstatninger til de passagerer, der kom til skade under, hvad selskabet kalder den “traumatiske oplevelse”. Passagerer, der fik mindre skader ved hændelsen, får tilbudt en kompensation på 10.000 dollars, hvilket svarer til godt 70.000 kroner.
Nogle passagerer har pådraget sig mere alvorlige skader end rifter og sår, og her vil Singapore Airlines individuelt forhandle et erstatningstilbud afhængig af de specifikke omstændigheder.
Endelig er der gruppen med alvorlige skader, der kræver langvarig lægebehandling. Her vil Singapore Airlines i første omgang udbetale 25.000 dollars (175.000 kroner), der skal dække det umiddelbare behov, men som vil blive del af en noget større og endelig kompensation.
Alle får pengene tilbage
Endelig vil Singapore Airlines tilbyde fuld refundering af flybilletten for samtlige passagerer, der var om bord på SQ321, også de passagerer, der ikke kom til skade. Derudover modtages en kompensation for forsinkelsen i henhold til forbrugerlovgivningen i EU eller Storbritannien.
Den 21. maj blev 143 passagerer og besætningsmedlemmer fløjet den sidste strækning fra Bangkok til Singapore, og allerede dengang blev der udbetalt 1.000 singaporeanske dollars, cirka 5.000 kroner, til samtlige passagerer til at dække umiddelbare omkostninger.
Endelig oplyser Singapore Airlines, at man har dækket samtlige læge- og hospitalsomkostninger for de berørte passagerer og har i nogle tilfælde også tilbudt flytransport for pårørende til Bangkok.
Relaterede artikler:
Dokumentation: 12 sekunders turbulens på BA012