Esbjerg-rute vil være i reservationssystemer fra starten

Den planlagte indenrigsrute mellem Esbjerg og København vil optræde i de internationale reservationssystemer fra starten. Det garanterer Esbjerg Lufthavn, der skal håndtere den del af projektet.

At få sin rute lagt ind i internationale reservationssystemer, de såkaldte Global Distributions Systems (GDS), som Amadeus og Galileo så hurtigt som muligt, er centralt for nystartede flyselskaber. Det betyder nemlig, at ruten dukker op når rejsebureauer og lignende over hele verden leder efter flyforbindelser. Men det kan ofte være en særdeles langvarig affære at få opkoblingen til at fungere. Det var eksempelvis tilfældet hos Alsie Express, hvor der gik næsten et år fra selskabet startede sin rute mellem Sønderborg og København til ruten kom med i Amadeus.

Hvis det står til en række energiske erhvervsfolk, så vil Esbjerg Lufthavn til efteråret få den indenrigsflyrute til København, som lufthavnen har måtte undvære i 15 år. Planen er at flyve fire gange på hverdage og en gang på søndage med et ATR72-fly.

Ruten vil være at finde i de internationale GDS-systemer fra starten.

”Ruten vil være med i de kendte internationale reservationssystemer fra starten,” lover Anette Bendixen, lufthavnschef i den kommunalt ejede Esbjerg Lufthavn.

Lufthavnen har indgået en aftale med folkene bag ES-Air, som er navnet på det nye selskab, om at lufthavnen tager sig af ”revenue management” og agerer billetkontor for selskabet sammen med den almindelige handling.

“Jeg tror det er vigtigt, at man tænker alternativt,“ siger Anette Bendixen til CHECK-IN.dk om lufthavnens tætte engagement i etableringen af ruten.

Mangler fem millioner
I sidste uge landede et brev hos knap 30 nøglepersoner i erhvervslivet i og omkring Esbjerg. Brevet var en invitation til et VIP-arrangement i Esbjerg Lufthavn den 30. juni. Her vil den initiativgruppe, som gennem flere år har arbejdet på at få en indenrigsrute mellem Esbjerg og København stablet på benene, præsentere et færdig koncept for en rute, som kan gå i luften til efteråret. Det eneste der mangler, er fem millioner kroner i opstartskapital. De penge skal erhvervslederne gerne overtales til at hoste op med.

Ved arrangementet vil erhvervslederne starte med at få en flyvetur i et ATR72-fly fra det danske flyselskab Jet Time, der også opererer ATR72-fly for SAS samt driver en succesfuld charterfly-operation. Esbjerg-folkene har nemlig indgået en aftale med Jet Time om, at flyselskabet skal beflyve ruten. I forbindelse med Jet Times igangværende opbygning af en ATR72-produktion for SAS har selskabet anskaffet sig to reservefly. Det er et af de to fly, som efter planen skal arbejde på Esbjerg-ruten.

I brevet til erhvervsbosserne er et udkast til en fartplan, hvor der på hverdage flyves fra København kl. 06.30, 12.00, 15.55 og 18.20. Fra Esbjerg vil der være afgang kl. 07.40, 13.10, 17.05 og 19.30. Og billetpriserne skal efter planen være på mellem 499 og 1.499 kroner. Initiativtagerne kalkulerer med en belægningsprocent på 40. Det svarer til 27 solgte sæder per afgang.