(Grafik: Airways)

Etihad Airways udvider samarbejdet med SAS

Siden 2014 har SAS og Etihad Airways haft et kommercielt samarbejde, og nu udvides aftalen til at omfatte yderligere syv ruter til blandt andet Aalborg og Aarhus.

Det alliancefrie Melleøsten-flyselskab Etihad Airways har øget samarbejdet med SAS. Det sker gennem en aftale, hvor Etihad Airways får sin markedsføringskode på flere flyvninger opereret af SAS. Det fremgår af en opdatering fra airlineroute.net.

Rent konkret kommer EY-koden fra Etihad Airways til at optræde på flyvninger fra Bruxelles til Tromsø, München til Aarhus, Oslo til Aalborg, Oslo til Haugesund samt fra Stockholm-Arlanda til Luleå, Tromsø og Vaasa.

At Etihad Airways får sin markedsføringskode på SAS-flyvninger mellem München og Aarhus hænger sammen med, at Etihad Airways flyver to gange dagligt mellem Abu Dhabi og München. Men al den stund, at SAS opgiver ruten ved udgangen af marts, virker denne disposition besynderlig.

Codeshare og loyalitetsprogram
Den oprindelige aftale mellem Etihad Airways og SAS trådte i kraft i december 2014. I denne aftale kunne SK-markedsføringskoden tilføjes på Etihad-flyvninger fra Abu Dhabi til Bruxelles, Düsseldorf, Frankfurt, Rom, Milano, Zürich, Geneve og London-Heathrow. 

Samtlige otte lufthavne er vigtige europæiske gateways for Etihad Airways, der flyver til 16 destinationer i Europa.

Til gengæld fik Etihad Airways muligheden for at sælge billetter på SAS-flyvninger til København, Oslo og Stockholm til og fra disse otte gateways. Herudover kom EY-koden også på flyvninger fra København til Billund og Ålesund, fra Oslo til Ålesund, Kristiansand, Trondheim og Stavanger samt fra Stockholm til Umeå, Sundsvall og Åre Östersund.

Udover codeshare-aftalen har der også været et samarbejde om de to selskabers loyalitetsprogrammer. Således er det muligt at optjene Extrapoint i SAS EuroBonus på flyvninger med Etihad Airways fra Abu Dhabi til  Amsterdam, Athen, Bruxelles, Düsseldorf, Frankfurt, Geneve, London, Milano, Rom og Zürich.

Norsk koncerndirektør
Etihad Airways er det tredjestørste flyselskab i Mellemøsten – efter Emirates og Qatar Airways – med 17,8 millioner passagerer i 2018.

Hos Etihad Airways ligger ansvaret for codeshare-aftaler hos norske Robin Kamark, der sidste sommer blev udnævnt til kommerciel koncerndirektør hos Etihad Airways Group. Robin Kamark har tidligere været ansat 17 år i SAS, heraf fra 2010 til 2012 som kommerciel koncerndirektør.

 

Relaterede artikler:

Emirates vil overtage Etihad Airways

Nordmand til tops i Etihad Airways

EU-forhandlinger kan bane vej for bejlere til SAS