Boeing 787-9 Dreamliner fra Etihad Airways (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Emirates vil overtage Etihad Airways

Det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg skriver, at Emirates har indledt drøftelser om at overtage det kriseramte Etihad Airways.

Det har været en dyr fornøjelse for Abu Dhabi-baserede Etihad Airways at investere i europæiske flyselskaber som Airberlin og Alitalia, der begge i 2017 fløj ind i finansielle problemer.

Nu har Etihad Airways selv fået nogle massive udfordringer af slås med, og det kan åbne op for, at selskabet bliver overtaget af konkurrenten Emirates. Således skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg, at Emirates har indledt drøftelser om at overtage Etihad Airways og dermed skabe verdens største flyselskab målt på passagertrafik.

Ifølge Bloomberg er forhandlingerne på et indledende stadie, og der er endnu langt til en egentlig aftale. I første omgang har begge flyselskaber afvist at kommentere spekulationerne for derefter at afvise, at der err igangværende drøftelser.

For at en aftale kan komme i stand kræver det, at lederne af de to sheikdømmer i De Forenede Arabiske Emirater giver deres velsignelse, og det kan være en udfordring i sig selv, da de to flyselskaber gennem tiden har været hårde konkurrenter, der begge har kæmpet om passagererne i de store hubs i Abu Dhabi og Dubai.

Store økonomiske tab
Etihad Airways har gennem flere år kæmpet med økonomiske problemer. Tidligere på året rapporterede flyselskabet, at det i 2017 havde tabt 1,52 milliarder dollars, eller hvad der svarer til 9,7 milliarder kroner. Underskuddet var næsten ligeså stort som i 2016, hvor Etihad Airways kom ud med et underskud på 1,95 milliarder dollars, eller godt 12,5 milliarder kroner. 

I løbet af 2018 har Etihad Airways reduceret sin flåde, ligesom flyselskabet har nedlagt nogle ruter. Tilbage i juni blev det samtidig kendt, at Etihad Airways havde indgået et samarbejde med Emirates, der midlertidigt kunne overtage de piloter, der var blevet til overs efter nedskæringerne. Etihad-piloterne har fået bevilget muligheden for at tage orlov i op til to år og derefter vende tilbage til selskabet med den oprindelige anciennitet i behold.

Etihad Airways og Emirates transporterede i 2017 sammenlagt 77,1 million passagerer, men målt på internationale passagerkilometer vil de to selskaber tilsammen være større end American Airlines.