Europæisk lavprisvækst i to hastigheder

I første halvår af 2013 var væksten i antallet af udbudte sæder hos lavprisflyselskaberne i Europa blot på 0,8 procent. Men Københavns Lufthavn skiller sig ud i et delt Europa med en vækst på 28 procent.

Væksten hos de europæiske lavprisflyselskaber er gået i stå. Det billede bliver tegnet, hvis man læser den seneste statistik fra den globale rejsedistributør Amadeus, der har opgjort antallet af udbudte lavprisflysæder i første halvår af 2013.

I Europa er der i denne periode udbudt 182 mio. flysæder fra lavprisflyselskaberne, hvilket repræsenterer en stigning på blot 0,8 procent i forhold til samme periode året før.

Derimod voksede lavpristrafikken i Asien, Mellemøsten og Afrika med tocifrede vækstrater, mens Nordamerika som verdens næststørste lavprismarked voksede med 1,50 procent til 154 mio. passagerer. Globalt voksede antallet af udbudte lavprisflysæder med 6,8 procent til 558,9 mio. fra 1. januar til 30. juni 2013, viser undersøgelsen fra Amadeus.

I Københavns Lufthavn har væksten været på hele 28 procent, således at lidt mere end hver fjerde passager i dag er lavprisrejsende. Antallet af udbudte lavprisflysæder er nemlig steget med fem procentpoint fra 23 til 28 procent af det samlede passagertal.

“Væksten hænger blandt andet sammen med vores World Class Hub-strategi, der ikke alene handler om transfertrafik, men hvor vi udvikler lavprissegmentet separat. Selskaber som easyJet og Norwegian er af den opfattelse, at man ikke behøver at have et skrabet koncept for at kunne udbyde et lavprisprodukt,“ vurderer ruteudviklingsdirektør Ole Wieth Christensen fra Københavns Lufthavn.

Imødekommelsen af easyJet´s behov i Københavns Lufthavn har eksempelvis i løbet af blot fem år fået det britiske lavprisflyselskab til at vokse fra 400.000 til snart 1,4 mio. årlige passagerer i den danske hovedstadslufthavn.

Et delt Europa
Ser man nærmere på statistikken over udviklingen i lavprisflyvningerne viser det sig også, at der er markant tilbagegang i Sydeuropa især på grund af de makroøkonomiske forhold. Således falder den udbudte lavpriskapacitet i Madrid, Athen og Rom med tocifrede rater.

“Vi har en stor udfordring i at få solgt budskabet om, at der er et Europa, der udvikler sig i to hastigheder. Mange nordamerikanske og asiatiske flyselskaber tror, at det europæiske marked er døende. Men det er Sydeuropa, der bløder, idet vi har en anden form for økonomisk stabilitet i det nordlige Europa,“ siger ruteudviklingsdirektøren.

Det største lavprismarked i verden findes ikke overraskende i London. Her var der næsten 14,8 mio. lavprisrejsende i første halvår af 2013 med en vækst på tre procent. Barcelona El Prat er Europas næststørste lavprislufthavn med 6,7 mio. i lavprissegmentet i årets første seks måneder.

Københavns Lufthavn har i dag tre af Europas fire største lavprisflyselskaber som kunder. Der er tale om easyJet, Norwegian og spanske Vueling. Det irske lavprisflyselskab Ryanair har endnu ikke fundet vej til Københavns Lufthavn, men flyver i dag til Billund og Aarhus.