Airbus A330-200 langdistancefly fra Eurowings. (Foto: Paul Spijkers / Wikimedia Commons.

Eurowings vil have flere langdistancefly

For at kunne stå sig i konkurrencen med Norwegian og IAG-selskabet Level vil Eurowings anskaffe sig flere langdistancefly.

Lufthansa Gruppen vil ikke sidde på hænderne og se på, at rivalerne fra Air France-KLM og International Airlines Group (IAG) kopierer Lufthansa’s koncept med langdistanceflyvninger i regi af lavprisdatterselskabet Eurowings, samtidig med at Norwegian stormer frem med langdistanceflyvninger udført med en kombination af store Boeing 787 Dreamliner fly fra de største europæiske lufthavne og nye ”single aisle” Boeing 737MAX-fly fra mindre lufthavne.

I stedet ønsker Lufthansa at holde fast i sin førerposition blandt de tre store luftfartskoncerner. Derfor skal Eurowings’ flåde af i dag syv langdistancefly udvides. Det slog Lufthansas koncernchef Carsten Spohr fast i sit uge.

I dag råder selskabet over seks Airbus A330-200 fly, der tidligere har fløjet for taiwanesiske EVA Air og Qatar Airways, samt et Boeing 767-300 fly indlejet fra charterselskabet TUI.

Taget ud af produktion
Hvor mange fly Eurowings skal have og hvor de skal komme fra og hvilken type det skal være, kom Spohr ikke nærmere ind på. Men der er mulighed for at overføre Airbus-langdistancefly fra Lufthansa, der i 2013 og 2014 satte seks Airbus A340-300 fly på jorden, og har gjort det samme med seks Airbus A340-600 fly det seneste år.

Desuden har blandt andre Turkish Airlines taget langdistancefly ud af produktion. Her i blandt 10 eksemplarer af den Airbus A330-200 flytype, som Eurowings har seks af. Værd at bemærke er det også, at Emirates Airlines i 2015 og 2016 tog 15 Airbus A330-200 fly ud af produktion og sendte tilbage til de leasingselskaber, som ejer flyene. Fire af flyene er blevet indregistreret i Østrig med registreringsbogstaver, der ligger meget tæt op af registreringerne på flere af de fem Airbus A320-fly, som er blevet tilført Eurowings østrigske datterselskab Eurowings Austria.

Lufthansa-topchefen pegede på Hamborg, Berlin Tegel og Düsseldorf, som lufthavne, der meget vel kunne danne udgangspunkt for Eurowings’ langdistanceekspansion. Hamborg har traditionelt stået i skyggen af Frankfurt og München med hensyn til langdistanceruter, mens Berlin Tegel og Düsseldorf er knudepunkterne for Lufthansas kriseramte rival airberlin.

Direkte modsvar
Carsten Spohr’s annoncering af en kommende oprustning af Eurowings’ langdistanceaktiviteter, kommer kort tid efter at International Airlines Group meddelte, at de vil etablere en Eurowings-kopi i form af lavprisselskabet Level, der med base i Barcelona skal flyve til destinationer som Los Angeles, Oakland, Buenos Aires og Punta Cana i Den Dominikanske Republik til priser fra 100 euro (750 kroner) og op efter for en enkeltbillet.

Level er et direkte modsvar til Norwegian. Således starter Level op den 1. juni fra Barcelona El-Prat lufthavnen med to ugentlige afgange til Los Angeles, mens San Francisco-lufthavnen Oakland International Airport kommer til den 2. juni med tre flyvninger om ugen. Til præcis de samme destinationer vil Norwegian starte op henholdsvis den 5. juni til Los Angeles og den 7. juni til Oakland.

Norwegian flyver i dag oversøisk fra Oslo, Stockholm, København, London Gatwick og Paris Charles de Gaulle samt snart fra Edinburgh, Belfast, Cork, Shannon, Dublin og Barcelona. Norwegian har desuden tidligere talt om muligheden for at starte langdistanceflyvninger fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen i løbet af 2017.

Gå offensivt til værks
Den tredje store europæiske luftfartskoncern, Air France-KLM, er også på vej med deres lavprisselskab til langdistanceflyvninger, som får navnet Boost. Det nye langdistanceselskab får base i Paris-CDG og skal i første omgang virke som et modtræk til de tre store flyselskaber i Mellemøsten, der har presset Air France til at justere kapaciteten og lukke flere ruter. Nu ønsker Air France at etablere et effektivt selskab med en lav omkostningbase, som kan tage konkurrencen op med selskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways.

Air France forklarer, at man vil gå offensivt til værks og bruge det nye selskab til at åbne nye ruter, genåbne ruter, som tidligere var lukket på grund af manglende profitabilitet samt forsvare ruter, der har en truet rentabilitet som følge af konkurrencen. Omkring 30 procent af sædekapaciteten i det nye langdistanceselskab vil blive brugt til at åbne nye ruter.

Det nye selskab vil efter etableringen senest i 2020 være nået op på 10 langdistancefly i flåden. Det er endnu uklart, hvilken flytype, der er tale om, men franske medier spekulerer i, at der kan være tale om A340-300 fly skal overføres til Boost-projektet i takt med, at nye A350-900 fly leveres fra 2017 og fremad. Andre luftfartskilder mener at vide, at A350´erne skal ind i det nye selskab.

 

 

Relaterede artikler:

Level vil stoppe Norwegian

Eurowings åbner fire nye langdistanceruter

Skidt debut for Eurowings A330-fly

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab