Åbningen i siden af Boeing 737 MAX-9-flyet fra Alaska Airlines. (Foto: NTSB)

FAA: ‘Denne hændelse burde aldrig være sket’

De civile amerikanske luftfartsmyndigheder er udsædvanligt skarpe i retorikken i forhold til Boeings rolle i sagen om MAX 9-flyene. Nu indledes en formel undersøgelse.

Federal Aviation Administration, der er USA’s civile luftfartsmyndigheder og modsvarigheden til Trafikstyrelsen i Danmark, meddelte torsdag aften, at man vil igangsætte en formel undersøgelse i forhold til at afdække, om der var produktionsfejl på nogle af de MAX 9-fly med blændede nødudgange, der er leveret til kunderne.

Det drejer sig om 189 fly, der indtil videre er leveret til fem kunder, henholdsvis Aeromexico, Alaska Airlines, Copa Airlines, Turkish Airlines og United Airlines. 

Sagen opstod på baggrund af en hændelse sidste fredag, hvor en Boeing 737 MAX 9 fra Alaska Airlines tabte en “falsk” dør og et stort panel til døråbningen i siden af flyet, således at der opstod en pludselig dekompression i flyet. Det lykkedes at lande flyet sikkert og uden personskader, men konsekvenserne kunne have været katastrofale, hvis hændelsen havde fundet sted i marchhøjden.

Indleder formel undersøgelse
I en efterfølgende inspektion af nogle af de groundede fly fandt både Alaska Airlines og United Airlines i flere tilfælde, at bolte til de særlige “falske” døre ikke var fastspændt efter forskrifterne, og det har FAA nu reageret på med en særdeles skarp retorik.

“Denne hændelse burde aldrig være sket, og den må ikke ske igen. FAA har formelt meddelt Boeing, at det er i gang med en undersøgelse for at afgøre, om Boeing ikke formåede at sikre, at færdige produkter var i overensstemmelse med dets godkendte design og var i stand til sikker drift i overensstemmelse med FAA-reglerne,” hedder det i en erklæring fra FAA.

Derudover understreger FAA, at Boeing produktionspraksis skal overholde de høje sikkerhedsstandarder, de er juridisk ansvarlige for at opfylde. 

Ingen tidshorisont
Selvom både Alaska Airlines og United Airlines, der tilsammen råder over 144 af de groundede fly, hver dag siden i fredags har måttet aflyse i hundredvis af daglige flyvninger, så er der ingen tidshorisont for flyene tilbagevenden i luften.

Sikkerheden for det flyvende publikum, og ikke hastigheden, vil bestemme tidslinjen for at få Boeing 737-9 MAX i drift,” hedder det fra FAA.

 

Relaterede artikler:

Efter nødlanding: Sætter Boeing 737 MAX på jorden

Stigende pres på Boeing i MAX 9-sagen – Opd.

Boeing 737 MAX på vingerne den 29. december