Få Transavia-ruter at erstatte

I alt 15 Transavia-destinationer er i spil for Cimber Sterling og Norwegian, der begge har meldt interesse for at øge kapaciteten. Der er dog kun én Transavia-rute, der ikke beflyves af lavpris-konkurrenterne.

Når konkurrenter som bl.a. Norwegian taler om at gå ind på de tidligere Transavia-ruter, er der rent faktisk ikke mange ruter at erstatte. Det viser en oversigt udarbejdet af CHECK-IN.dk.

Da Transavia mandag meddelte selskabets kommende lukning af aktiviteterne i Danmark, havde det hollandske lavprisflyselskab i alt 15 ruter til salg fra Københavns Lufthavn samtto ruter fra Billund Lufthavn.

Der er rent faktisk kun én rute, der i dag ikke serviceres af Transavias øvrige lavpris-konkurrenter. Det er sæsonruten til Innsbruck, der primært er en skiekspres-rute til de populære østrigske skisteder.

Hvis Norwegian skulle overveje at overtage Transavia-ruter, som selskabet ikke selv opererer på, vil der være tale om Innsbruck, Montpellier og Napoli fra Københavns Lufthavn. Fra Billund Lufthavn kan både Las Palmas og Salzburg være i spil. Mest sandsynligt vil være, at Norwegian vil kaste sig over Montpellier samt eventuelt Las Palmas fra Billund.

Cimber Sterling kan i stedet udpege Algarve, Geneve, Innsbruck og Pisa, som de destinationer, der ikke p.t. flyves til. Cimber Sterling flyver til Firenze, hvorfor Pisa vil være udelukket. Skulle en ny rute komme på tale vil København-Algarve formentlig være et godt bud. Ellers vil der være tale om at opgradere frekvenser på øvrige ruter, bl.a. Nice og Mallorca.

“Det er klart, at Transavias exit skaber et potentiale for mange flere kunder – og dem er vi nu klar til at tage imod. Vi har været i arbejdstøjet hele natten – og de fleste af ruterne ligger nu til salg“,udtalte kommerciel direktør i Cimber Sterling, Lars Bording tirsdag i en pressemeddelelse.

Oversigt over dækning på Transavia-ruter

Destination Transavia Norwegian Cimber easyJet SAS
Fra København
Algarve x x
Barcelona x x x x
Chania (Kreta) x x x
Geneve x x x x
Las Palmas x x x
Innsbruck x
Málaga x x x x
Mallorca x x x
Montpellier x x
Napoli x x
Nice x x x x
Pisa x x
Rom x x x x
Salzburg x x x
Tenerife x x x
Fra Billund
Salzburg x x
Las Palmas x x

Ellers er det mest sandsynligt, at Cimber Sterling og Norwegian vælger at skrue op for frekvenserne på nogle af de ruter, hvor man haropereret i konkurrence med Transavia.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet er en “dark horse“ i spillet. Selskabet satser på Københavns Lufthavn og den nye lavprisfinger CPH Go. Baseret på nuværende trafikmønster og selskabets base-struktur, vil det ikke være utænkeligt, at easyJet kunne forsøge at lukket hullet på ruten fra København til Rom.

Under alle omstændigheder er der lagt op til endnu en periode medøget konkurrence på detdanske lavprisflymarked, indtil den forsvundne kapacitet er blevet helt eller delvist erstattet af de konkurrerende lavprisflyselskaber.