Færre end halvdelen synes om forretningsrejser

Erhvervsrejsebureauet Carlson Wagonlit Travel har i april måned gennemført en undersøgelse hos rejsende medarbejdere blandt bureauets kunder. Undersøgelsen viser, at lidt under halvdelen godt kan lide at tage på forretningsrejse.

Mange aktive rejsende opfatter forretningsrejser som en pligt og en nødvendigdel af jobbet i en international virksomhed. Andre holder derimod meget af forretningsrejser, der kan bidrage væsentligt til arbejdsglæden.

Synspunkterne er forskellige, hvilket en ny undersøgelse fra erhvervsrejsebureauet Carlson Wagonlit Travel understreger. I april måned 2010 – der bl.a. var måneden, hvor askeskyen hærgede – gennemførte bureauet undersøgelsen “Fokus på den rejsende“. Resultatet af 182 returnerede spørgeskemaer fra 32 kunder, har Carlson Wagonlit Travel valgt at offentliggøre.

Undersøgelsen konkluderer, at lidt under halvdelen (43,5 %) ikke har noget imod at tage på forretningsrejse, idet det er en nødvendig del af jobbet. Kun 21,2 % holder af forretningsrejser, idet de bidrager væsentligt til arbejdsglæden, mens 22,3 % af respondenterne kan lidt forretningsrejser, hvis rejsen er problemfri. Det sidstnævnte har nok ikke været tilfældet med rejserne under askekrisen i april måned,

Op imod 60 % af respondenterne anfører “inspiration, som jeg kan bruge i mit job“ samt “at styrke mit professionelle netværk uden for Danmarks grænser“ som de væsentligste årsager til at sætte pris på forretningsrejserne. Herudover er det interessant at bemærke, at 33 % af respondenterne er glade for forretningsrejserne, idet det bringer dem væk fra hverdagens rutiner samt betragter det som en værdsættelse af arbejdsindsatsen fra virksomhedens side.

De største problemer ved forretningsrejserne er det afbræk i hverdagsrytmen, der forhindrer regelmæssige og sunde måltider samt manglende motion. Det altoverskyggende problem er dog fraværet fra familie og de hjemlige rutiner. Hele 44 % anfører dette som det største problem, når man er på rejse for virksomheden.

Carlson Wagonlit Travel understreger, at undersøgelsen udelukkende er baseret på private virksomhedskunder og således ikke rejsende fra Staten, der har bureauet som leverandør af forretningsrejser.