Berlin Brandenburg Airport åbnede i oktober 2020. Foto: Flughafen Berlin Brandenburg (FBB)

Fagforening vil have lukket Berlin-terminal

Medarbejdere i sikkerhedskontrollen i Terminal 1 i Berlin Brandenburg Airport får elektriske stød af røntgenudstyret, og fagforeningen Verdi vil derfor have terminalen midlertidigt lukket.

Historien om Berlin Brandenburg Airport – den tyske hovedstads nye storlufthavn – har sandt at sige hidtil ikke været for lykkelig.

Lufthavnen åbnede i slutningen af oktober 2020 efter ni års forsinkelse. Dette skete altså midt under coronapandemien, og lige siden har der været meget lave passagertal, mens lufthavnen i øjeblikket taber 7,5 millioner kroner dagligt.

Nu bliver der føjet endnu et dystert kapital til fortællingen om Brandenburg-lufthavnen. Sikkerhedsfirmaet Securitas meddeler, at flere medarbejdere siden december har fået elektriske stød – også kaldt elektrostatiske afladninger – af røntgenudstyret i sikkerhedskontrollen i Terminal 1. Det skriver det tyske medie Berliner Zeitung.

Alene 6. januar fandt 11 hændelser sted, hvoraf fire krævede hjælp fra beredskabspersonale. I alt er mere end 60 hændelser blevet registreret, siden lufthavnen åbnede for under tre måneder siden. Og de mange hændelser får nu fagforeningen Verdi til at kræve, at driften af Terminal 1 indstilles, indtil problemerne er løst.

’Adfærd er groft uagtsom’
Det antages, at de elektrostatiske afladninger kan komme fra forskellige kilder – og dette eksempelvis hvis medarbejderne bærer syntetisk tøj. De ansatte er derfor blevet instrueret i, hvordan de forhindrer at få elektrisk stød ved eksempelvis at bære stødafledende sko.

Der er desuden blevet udleveret antistatiske nøgleringe, som kan aflade spænding og undgå stød. På trods af de foranstaltninger, der er gjort, vil Verdi stadig midlertidigt have lukket Terminal 1 for at beskytte medlemmerne.

”Som fagforening kræver vi, at brugen af ​​det berørte udstyr stoppes med det samme, og indtil den tekniske årsag til arbejdsulykkerne kan findes og elimineres. Lufthavnens og det føderale politis adfærd er groft uagtsom,” fortæller Benjamin Roscher, der er distriktschef i Verdi, til det tyske medie.

Fagforeningen ønsker i stedet, at trafikken overføres til Terminal 5, indtil problemet er løst. I så fald vil lufthavnen kun have én terminal i brug, da Terminal 2 fortsat ikke er åbnet som følge af overskud i kapacitet under coronakrisen.

Ansatte er sendt på hospitalet
Benjamin Roscher fortæller, at antallet af hændelser med elektriske stød er endnu højere, end hvad der er rapporteret.

”Nogle medarbejdere får stød flere gange på én vagt. En kollega blev ramt fire gange, og hun gik hjem resten af dagen,” siger han.

Sikkerhedsvagterne fortæller om alvorlig smerte, følelsesløshed og døsighed efter at have fået elektriske stød. Ifølge Verdi er flere medarbejdere blevet transporteret til nærliggende hospitaler som følge af skader. Og læger har måttet sende visse ansatte hjem med sygemelding.

De elektriske stød sker i forbindelse med røntgenkontrol af håndbagage, og det føderale politi har bekræftet, at det er et problem. Politiet har været opmærksom på problemet siden 12. december 2020, men at problemerne normalt ikke fører til elektriske stød, men kun pludselige chok.

Lufthavn afviser at lukke terminal
Eksperter har set på problemerne med røntgenudstyret, og en undersøgelse har ifølge det føderale politi vist, at ”alle systemer overholder de gældende teknologiske standarder og forskrifter”.

Lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) understreger, at den ikke overvejer en midlertidig lukning af Terminal 1, selv om Verdi kraftigt opfordrer til dette.

”FBB har været i tæt kontakt med det føderale politi siden stigningen i elektrostatiske udladninger. På denne baggrund ved vi, at politiet har truffet forskellige foranstaltninger, der allerede har ført til en markant reduktion i elektrostatiske udladninger,” siger talsmand Hannes Hönemann fra FBB til Berliner Zeitung.

Hvis FBB fastholder at holde Terminal 1 åben, vil den om nogle få måneder være den eneste åbne terminal i Berlin Brandenburg. Terminal 5 vil nemlig efter planen blive lukket i et års tid fra slutningen af marts, da der – ligesom ved Terminal 2 – pt. ikke er brug for kapaciteten.

 

Relaterede artikler:

Ny superlufthavn taber dagligt 7,5 millioner kroner

Lufthansa har sat sig tungt på ny Berlin-lufthavn

Officielt: Berlin-lufthavn lukker terminal og ny bane