‘Falske’ transferpassagerer skal betale 225 kroner i afgift

Den af S og SF foreslåede passagerafgift har en markant geografisk slagside og favoriserer netværksselskaber, da de tiltænkte principper er forældede på grund af udviklingen i luftfartsmarkedet. Såkaldte “falske“ transferpassagerer fra jyske lufthavne kan risikere at skulle betale helt op til 225 kroner i passagerafgift.

Luftfartsmarkedet har ændret sig markant igennem de senere år. Således er andeles af lavprisflytrafikken vokset markant. Således også i Københavns Lufthavn, hvor lavprisflyselskabernes passagerer således i dag udgøromkring 18procent af det samlede antal passagerer. For blotseks år siden var lavprisandelen i Københavns Lufthavnomkring 10 procent.

Da den danske passagerafgift senest var i kraft, var lavprisflytrafikken således ikke nær så udbredt, som den er i dag.Derfor er rejsemønsteret også anderledes, idet lavprisflyselskaberne typiskikke indgår i billettekniske samarbejder med andre flyselskaber.

Dermed opstår et helt nyt begreb, der hedder “falske transferpassagerer“.Det er passagerer, der rejser til København medét flyselskab og videre med eksempelvis et lavprisflyselskab, således at der rejses på to separate billetter. Disse såkaldte “falske transferpassagerer“ eller “self-transfer passagerer“ vil komme i klemme, hvis en passagerafgift på flyrejser genindføres med et ny folketingsflertal efter det kommende valg.

Favoriserer netværksselskaberne

Afgiftsstrukturen og reglerne heromkring favoriserer nemlig netværksselskaber og alliancer og billetsamarbejder mellem luftfartsselskaberne, idet der ikke skal betales afgift for transit- og transferpassagerer. Og netop denne type passagerer er kun identificerbare i de tilfælde, hvor der rejses på én sammenhængende billet.

Rejser en flypassager eksempelvis fra Aalborg Lufthavn til København medCimber Sterlingfor at fortsætte rejsen med lavprisflyselskabet easyJet til Milano, vil den rejsende skulle købe to separate flybilletter – en til hvert selskab.

Dermed skal der betales tre gange passagerafgift på 75 kroner, henholdsvis afrejsen fra Aalborg til København, afrejsen fra København til Milano samt afrejsen fra København tilbage til Aalborg. Det vil betyde en fordyrelse af flybilletten på samlet 225 kroner i forhold til de aktuelle markedsforhold i dag.

12-timers regel for falske transferpassagerer

Skatteministeret var allerede tilbage i 2005 opmærksomme på begrebet “falske transferpassagerer“ og konkluderede i en anlyse af passagerafgiften, at der kunne indføres en 12-timers regel, hvor rejsende på to separate billetter var omfattet af samme regelsæt som transferpassagerer med sammenhængende billetter.

Administrationen af afgiftsfritagelsen for den nye type af transit- og transferpassagerer blev af Skatteministeriet foreslået varetaget af luftfartsselskaberne. Det var således planen, atførste transporterende selskab skulle indberette afgiften, mens det næste selskab (i eksemplet easyJet) skulle kunne påvise, at 12-timers reglen i København var overholdt.

En regel som virker umulig at administrere i praksis.

Det fremgår ikke af forslaget fra Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti, hvorvidt de to partier vil tage 12-timers reglen i brug for at sikre, at“falske transferpassagerer“ fra især de jyske lufthavne ikkebliver forfordelt.