WOW air. (Foto: Andrew D´Amours)

Fem grunde til WOW airs konkurs

Tidligere medlem af WOW airs bestyrelse angiver fem grunde til, at det islandske lavprisselskab gik konkurs. For høje omkostninger var en nøglefaktor.

WOW airs bestyrelsesmedlem og tidligere koncernchef for det amerikanske lavprisselskab, Spirit Airlines, amerikaneren Bob Baldanza, giver i en klumme i magasinet “Airways” sin forklaring på, hvorfor det islandske lavprisselskab i sidste uge endegyldigt måtte dreje nøglen om efter en lang dødskamp.

Ifølge den erfarne amerikaner, der igennem sine 11 år i spidsen for Spirit Airlines, transformerede selskabet til et meget profitabelt, ultra-lavprisselskab, var der fem gode grunde til, at WOW air måtte bukke under.

Føjede nye omkostninger til
Mangel på disciplin til at holde omkostningerne nede er den første grund, Bob Baldanza nævner. Lavprisselskaber der vokser hurtigt, skal være i stand til at øge kapaciteten hurtigere, end omkostningerne stiger. Det gjorde WOW air ikke. Tværtimod blev selskabet ved med at føje nye omkostninger til, og dermed fik man aldrig glæde af de lave omkostninger, som stordriftsfordele normalt medfører.

Den anden årsag har også med omkostninger at gøre. Ifølge Bob Baldanza er WOW airs grundlægger, Skuli Mogensen, en meget stor patriot. Og det kom til at koste. For islandsk arbejdskraft er meget dyr, og Mogensens modvilje mod at flytte omkostninger, der ikke var geografisk afhængige af Island væk fra øen, betød, at WOW’ airs lønomkostninger var for høje.

Kort højsæson
Tredje årsag skyldes den korte islandske højsæson. WOW air havde kun base i Keflavik, og det betød, at selskabet ikke kunne flytte kapacitet til andre baser uden for højsæsonen. Havde man haft en anden base, havde det været nemmere for selskabet at finde ruter, der var mindre sæsonafhængige. Det betød, at selskabet var profitabelt i for få måneder af året.

Som fjerde årsag angiver Bob Baldanza WOW airs manglende evne til at styre sit cash flow. WOW air var for dårlig til at styrke sin finansielle rygmarv i opgangstiderne, hvilket betød, at selskabet ikke var polstret godt nok, da krisen begyndte at kradse. Baldanza mener blandt andet, at WOW air brugte for mange penge på sine Airbus A320’ere. Den flytype er så attraktiv og udbredt, at man kunne have opnået meget mere fordelagtig finansiering af sin flåde, end man gjorde.

A330 blev dødstødet
Endelig mener Baldanza, at det var satsningen på Airbus A330, der endegyldigt fik det islandske selskab til at kollapse.

”Airbus A330 er et fantastisk fly, når det bruges effektivt. WOW airs introduktion af flytypen startede en nedadgående spiral, der i sidste ende dræbte flyselskabet,” slår Baldanza fast i sin klumme og argumenterer med, at widebody-fly, som A330, er betydeligt dyrere at købe eller lease og dyrere at operere end narrowbody-fly.

A330 gav WOW air mulighed for at betjene markeder, som A321 ikke kunne, som for eksempel Los Angeles og San Francisco. Men at fylde et så stort fly fra disse markeder til en så sæsonbestemt destination som Island var i sidste ende katastrofalt for WOW air.

Alt i alt mener Baldanza, at Islands geografiske placering midt i Atlanterhavet startede med at være flyselskabets styrke, fordi man kunne nå både Europa og den amerikanske vestkyst med sine narrowbody-fly. Men da widebody-flyet kom til, steg omkostningerne, uden at indtjeningen havde en chance for at følge med.

 

Relaterede links:

WOW air – storhed og fald

WOW air er konkurs

Kreditorer overtager kontrollen med WOW air