Nyproducerede Boeing 737 MAX parkeret hos den amerikanske flyproducent. (Foto: SounderBruce | CC 4.0)

Fem større udfordringer for luftfarten i 2020

MAX-flyveforbuddet vil fortsat medføre problemer i 2020. Samtidig vil fire andre udfordringer også vil dominere luftfarten næste år, mener analysebureau.

2019 går snart på hæld, og det har været et udfordrende år for luftfarten med blandt andet flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX og stribevis af konkurser i europæisk luftfart.

Men hvad bliver de store udfordringer for luftfarten næste år? Det har det internationale data- og analysefirma GlobalDatas ekspert inden for rejser og turisme, Nick Wyatt, set nærmere på, og han peger på fem vigtige tendenser, som vil påvirke luftfarten i 2020.

1. Problemer med fly
Forskellige tekniske problemer med fly har medført store udfordringer for luftfarten i år, og problemerne vil fortsat trække tunge spor i 2020, påpeger Nick Wyatt.

Det er fortsat usikkert, hvornår 737 MAX kommer på vingerne igen, og det vil være en udfordring at genopbygge tilliden til flytypen hos både kunder og besætninger. Samtidig præger andre tekniske udfordringer luftfarten – ikke mindst problemerne med Rolls Royce Trent-motorer, mens nye flytyper som Boeings 777X og 797 er forsinkede i forhold til de oprindelige planer.

”Alt dette ødelægger flyselskabernes planlægning af ​​flyruter. Planerne for første kvartal er allerede hårdt ramt, og man vil kunne opleve yderligere forstyrrelser ud over første kvartal,” siger Nick Wyatt.

2. Bæredygtighed
Diskussionerne om luftfartens CO2-udledninger kom højt på dagsordenen i 2019, hvor begrebet ”flyskam” bredte sig fra Sverige til store dele af Europa.

Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er steget i betydning, selvom flyskam-fænomenet bliver overdrevet, da der er en modsigelse mellem, hvad folk siger, og hvor villige de er til at stoppe med at flyve, mener Nick Wyatt.

”Folk i massevis holder ikke op med at flyve, da det er den mest effektive transportform for rejser over 1.000 miles. Når det er sagt, har flyselskaberne ikke råd til at gøre ingenting, og der vil være en stigende udvikling og testning af alternative brændstoffer.”

3. Kompensationer til passagerer
Kompensation til passagerer efter forsinkelser og aflysninger af fly ifølge EU-reglerne – også kendt som forordning EU261, er en voksende byrde for flyselskaberne, og den bør i virkeligheden revideres, fastslår Nick Wyatt.

”Niveauet for de kompensationer, som flyselskaberne skal betale, er for højt. Selv i Bruxelles er der nu overvejelser om, at det er gået for langt, og det ville ikke være overraskende at se nogle ændringer i denne henseende, da flyselskaberne fortsætter med at lobbye stærk.”

4. Langdistanceflyvninger til lavpris
Flyselskaber vil fortsat kæmpe for at få langdistanceflyvninger med lave omkostninger til at fungere. Historien om WOW air er en lærestreg, da selskabet tiltrak prisfølsomme kunder, men samtidig mistede penge og i sidste ende gik konkurs. “På nuværende tidspunkt er der ingen, der kan få ”low-cost, long-haul” til at fungere, og det er usandsynligt, at det vil ændre sig,” mener Nick Wyatt.

5. Konsolidering
I 2020 kan vi komme til at opleve flere konsolideringer i luftfarten.

”Industrien har notorisk lave marginer, og ikke alle kan trives i et stadig mere konkurrencedygtigt miljø. Dette skaber muligheder for konsolidering, når virksomheder mislykkes, og der foretages strategiske opkøb. Det er der allerede bevis for i Europa. Det er stadig mindre avanceret end i USA, men IAG’s køb af Air Europa er et tegn på, hvad der kan komme til at ske,” siger Nick Wyatt.

 

Relaterede artikler:

MAX-forstyrrelser kan forsætte ind i 2021

Kabinepersonale vil ikke arbejde på MAX’en

Motorer på nye A330neo skal også tjekkes