Fra december 2015 vil Finnair flyve til Ho Chi Minh City i Vietnam. Annonceringen kommer i kølvandet på lukningen af ruten til Hanoi.
Siden Finnair for første gang fløj til Asien i 1976, har det finske selskab haft stor fokus på at udvide sine ruter mod øst, noget der for alvor har taget fart siden årtusindeskiftet. Efter først at have etableret forbindelser mellem Europas primære- og sekundære lufthavne og Asiens storbyer, er selskabet nu nået til tredje fase af sin Asien-satsning, der går ud på at forbinde trafik fra de største europæiske og skandinaviske lufthavne til sekundære lufthavne i Asien.
Som led i dette har Finnair netop offentliggjort en ny rute fra sin hub i Helsinki til Vietnams største by, Ho Chi Minh City. Det bliver selskabets 15. rute fra Europa til Asien, og den afløser den hidtidige rute til Hanoi, der udgår grundet åbningen af en rute til Chicago i efteråret.
Den nye vietnamesiske rute starter dog først op til næste vinter, og vil blive opereret fra den 10. december 2015 til 24. marts 2016. Der bliver tale om én ugentlig flyvning, der vil blive foretaget med Finnairs Airbus A330-300.
Finnair er takket være sin store satsning i dag det tredjestørste flyselskab på trafikken mellem Europa og Asien, og den store fordel ved Finnairs hub i Helsinki er, at destinationen er den korteste rute mellem Europa og Asien og dermed kan flyene akkurat nå frem og tilbage mellem de to verdensdele på et døgn. Med en transfertid på blot 35 minutter og forbindelser til over 60 europæiske destinationer, er lufthavnen i den finske hovedstad et ideelt knudepunkt for asiatiske rejsende.
Slutter sig til Novair
Når ruten åbner til næste vinter, bliver Finnair sammen med Novair de eneste skandinaviske luftfartselskaber, der flyver fra Norden til den vietnamesiske storby. Svenske Novair, der anvendes af Apollo Rejser i Danmark, blev i 2007 det første skandinaviske selskab til at flyve charterrejser direkte til Vietnam.
Air France og Turkish Airlines er de eneste europæiske ruteflyselskaber, der flyver til Ho Chi Minh City.