En ATR72 fra det regionale finske flyselskab Norra. Foto: Valentin Hintikka

Finnair-fly lettede med snerydningskøretøjer på banen

Et fly af typen ATR72 fra flyselskabet Norra – på vegne af Finnair – lettede fra Helsinki Vantaa, da der stadig befandt sig snerydningskøretøjer inden for startbanens sikkerhedsområde.

En alvorlig hændelse fandt tirsdag klokken 09.35 lokal tid sted i Helsinkis Vantaa-lufthavn, da et fly fra det finske flyselskab Norra – Nordic Regional Airlines – skulle lette med kurs mod Riga i Letland.

Flyet var en ATR72-500 med registrering OH-ATO, og det skulle operere på rutenummeret AY-1071 på vegne af Finnair, som er delvis ejer af Norra. Turboprop-flyet fik starttilladelse fra bane 22L og begyndte straks at rulle, selv om der stadig befandt sig tre snerydningskøretøjer inden for det område, der fungerer som sikkerhedszone for startbanen. Det skriver The Aviation Herald.

Heldigvis kom ATR72-flyet i luften i god tid før området med snerydningskøretøjerne. Flyet steg på normal vis væk fra lufthavnsområdet og fortsatte til Riga for en sikker landing 53 minutter senere med i alt 60 passagerer om bord.

Uklar håndtering af flyvekontrol
Den finske havarikommission, Onnettomuustutkintakeskus (Safety Investigation Authority Finland) har klassificeret episoden som en ’alvorlig hændelse’ og har indledt en undersøgelse.

Myndighederne har rapporteret, at snerydningskøretøjerne havde bevæget sig væk fra selve startbanen, da flyet lettede, men at køretøjerne stadig befandt sig inden for det beskyttede baneområde – og endnu ikke havde krydset stoplinjen på den tilstødende taxivej. Flyet gik dog i luften i god tid før taxivejen.

”Snerydningskøretøjerne var på dette tidspunkt ved en tilfældighed stadig på taxivejen, og passagerflyet gik i luften, før det nåede til maskinerne,” siger Veli-Pekka Nurmi, administrerende direktør i den finske havarikommission, til Lentiposti.fi.

”Situationen var ikke klart håndteret af flyvekontrollen. Hvis et fly får starttilladelse, skal det være i stand til at stole på, at der ikke vil være arbejdsmaskiner eller andet på banen. På dette tidspunkt ser det ud til, at arbejdsmaskinerne og piloterne har handlet i overensstemmelse med instruktionerne.”

Lang undersøgelse venter
Undersøgelsen koncentrerer derfor også kræfterne omkring flyvekontrollen, hvorfra der blev givet starttilladelse, da snerydningskøretøjerne således stadig befandt sig i sikkerhedsområdet. Myndighederne har adgang til video både fra baneområdet og fra flyet.

Det er uklart, hvorvidt flybesætningen og medarbejderne på jorden overhovedet har registreret hændelsen. Myndighederne skal nu i gang med at snakke med de relevante personer omkring hændelsen. Undersøgelsen forventes at vare i mindst seks måneder.

I sommeren 2015 skiftede det regionale flyselskab navn til Norra – skrevet N°RRA – efter det havde heddet Flybe Nordic. Det var navnet på det joint venture-selskab, britiske Flybe og Finnair stiftede sammen i 2011.

 

Relaterede artikler:

Fly lettede fra bane med snerydningskøretøjer

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

SAS-fly opereret af Jet Time kom ud af kontrol

SAS blandt de sikreste flyselskaber i verden

Finnair overtager regionalt flyselskab