Finnair vil frem mod 2033 reducere CO2 udledningen med 34,5 procent. Målet skal især nås med bæredygtige brændstoffer. Men samtidig udskydes det langsigtede mål om at være CO2-neutral til 2050.
De grønne ambitioner er høje hos Finnair. Det finske flyselskab har defineret sine klimaforpligtelser, og målet er nu at reducere CO2-udledningen med 34,5 procent frem mod 2033. Udgangspunktet er udledningen i 2023, så Finnair har 10 år til at nå målet.
Der er tale om et såkaldt SBTi-mål, som er den mest forpligtende målsætning. SBTi står for Science Based Targets initiative (SBTi), og det er et non-profit initiativ, som fokuserer på et tæt samarbejde mellem virksomheder og klimaeksperter for at sikre, at virksomhedens klimamål stemmer overens med klimavidenskaben.
Mere bæredygtigt brændstof
Finnairs redskaber til at nå målet omfatter investering i bæredygtige brændstoffer (SAF) på et højere niveau end de regulatoriske krav. Øget brug af SAF står for over halvdelen af den målrettede CO2 reduktion.
Yderligere forbedring af driftseffektiviteten, optimering af netværket og i sidste ende en fornyelse af flyflåden er andre værktøjer, som Finnair vil benytte.
”Vejen til målet vil ikke være lineær, da der stadig er udfordringer med tilgængeligheden til og prisniveauet på SAF, som er det vigtigste værktøj i de næste ti år. Vi er nødt til at se hurtige fremskridt på SAF-markedet for at understøtte initiativerne til dekarbonisering af luftfarten,” siger Turkka Kuusisto, administrerende direktør i Finnair.
Det langsigtede mål justeres
I forbindelse med fastsættelsen af de nye mål på mellemkort sigt har Finnair gennemgået sit langsigtede klimamål om at være CO2-neutral i 2045. Vurderingen er, at målet er for optimistisk, og efter nøje overvejelse har Finnair besluttet at tilpasse sit langsigtede klimamål til industriens fælles mål, som er nul CO2-udledning i 2050.
Ifølge Finnair er forklaringen, at målene blev sat i 2019 før de store tab forårsaget af COVID-19 pandemien. Samtidig har krigen i Ukraine ført til lukning af det russiske luftrum, så der ikke længere er kort adgang til destinationer i Europa og Asien. Det rammer især Finnair, som har mange ruter mod øst.
”Lige nu er vores fokus på de næste 10 år og på at nå vores mål for 2033. Samtidig støtter vi industriens fælles mål om nul CO2-emission i 2050 som skitseret af IATA, International Air Transport Association,” siger Turkka Kuusisto.
Relaterede artikler:
Finnair genoptager klimaprogram efter to års pause