Boeing 787-8 Dreamliner fra LOT.

Finnair tilkalder Dreamliner-hjælp fra LOT

Mens SAS og Norwegian tilkalder ældre Airbus-fly når de mangler langdistancefly, så har Finnair valgt at gå den stik modsatte vej. I 10 måneder får Finnair-passagererne således mulighed for at flyve Dreamliner.

Da Norwegian tidligere i år først havde problemer med at få leveret sine Boeing 787 Dreamlinere og siden hen løb ind i tekniske problemer med de nye avancerede fly, tilkaldte nordmændene assistance fra portugisiske HiFly. De stillede med to ældre Airbus A340-fly med en indretning i en hel anden kaliber end den Norwegian havde stillet kunderne i udsigt.
Hos Finnair vælger man at gå den anden vej. Her vil kunderne få mulighed for at flyve 787 Dreamliner mens Finnairs normale Airbus-langdistancefly er ude for at få kabinerne opgraderet.
Fra december og frem til september 2014 skal selskabets otte Airbus A330-300 fly have nye kabiner. Derfor tages flyene en for en ud af trafikprogrammet for at blive nyindrettet med blandt andet “full lie-flat“-senge på business class. Et arbejde der typisk tager omkring en måned.
Økonomiske vanskeligheder
For at få trafikprogrammet til at hænge sammen og ikke skulle risikere at aflyse flyvninger i tilfælde af tekniske problemer med de tilbageværende fly, så har Finnair indhyret et langdistancefly på en wet-lease kontrakt. Det skriver det polske luftfartssite Pasazer.com.
Og hvor både Norwegian og SAS har ringet til Portugal når de har haft behov for langdistancehjælp, så har Finnair fundet hjælp hos polske LOT, der som det første europæiske selskab fik Boeing 787 Dreamlinere omkring årsskiftet 2012/2013. Selskabet, der er i store økonomiske vanskeligheder, har i alt otte Dreamlinere, men bruger kun de fem i fast rutefart. De øvrige tre flyver charteropgaver. Og nu skal et af flyene altså leases ud til Finnair.
Prøve begge flytyper
Når Dreamliner-flyet indsættes som vikar for Airbus-flyene skal Finnair ud i et lidt “ombooknings-gymnastik“. For det første har Dreamlineren 11 færre sæder end i den traditionelle indretning af A330’erne hos Finnair. For det andet har flyet kun 18 business class-sæder mod hele 42 hos Finnair-flyene. 787’erne er udstyret med 21 economy premium-sæder og 213 economy-sæder. Hos Finnair har man 221 economy-sæder i den gamle konfiguration.
Foruden de otte Airbus A330-fly så har Finnair også tre Airbus A340-300 fly i sin flåde. De vil ikke få nye kabiner men vil i 2015 blive erstattet af nye Airbus A350XWB-fly. Finnair bliver første europæiske bruger af flyene, som SAS også har bestilt. Airbus A350XWB er Airbus’ modsvar til netop Dreamlineren. Finnair og dets passagerer får altså mulighed for at prøve begge de to konkurrerende flytyper.