Det nyetablerede finske flyselskab Snowbird har aflyst samtlige flyvninger i december og januar. Umiddelbart før jul vil det blive afgjort, hvornår selskabet i givet fald genoptager operationerne.
Det er særdeles vanskeligt for nyetablerede luftfartsprojekter at bide sig fast i det nordiske marked. Sidste efterår måtte norske FlyNonstop kaste håndklædet i ringen efter blot et halvt års drift, og i år forsøgte Greenland Express uden held at etablere flyvninger mellem Danmark og Grønland via Island.
Nu har endnu et flyselskab måttet sande, at en cocktail af forsinkede myndighedsgodkendelser, øgede kapitalkrav og en intens konkurrence i markedet, var mere end rigeligt. I fredags besluttede ledelsen i det nyetablerede finske flyselskab Snowbird Airlines at tage en timeout.
Det betyder, at Snowbird i første omgang har aflyste samtlige flyvninger i december og januar måned. Det fremgår af flyselskabets hjemmeside.
“Vi har besluttet at annullere vores flyvninger i december og januar. Beslutningen om længden af denne pause og gennemførslen af resten af vintertrafikprogrammet vil blive taget umiddelbart før jul. I mellemtiden vil selskabet fortsat arbejde for at sikre fremtiden. Vores kundeservice vil besvare e-mail henvendelser snarest muligt,“ hedder det i en meddelelse.
Vil lære af fejl
Selskabets administrerende direktør Marja Aalto er optimistisk omkring fremtiden. Hun forventer, at en ny ejerstruktur vil være på plads inden længe.
“Den hjemlige recession og krisen i Rusland har udtørret finansieringskilderne, så vi var nødt til at afsøge nye muligheder. Den fremtidig ejerstruktur vil gøre det muligt for os at skabe et flyselskab, der er fremtidssikret,“ forklarer direktøren til det finske medie Kauppalehti.
Den nye ejeraftale er dog endnu ikke på plads, hvorfor det stadig ikke er sikkert, at Snowbird kommer i luften igen. Første flyvning fandt sted den 2. oktober, hvor Smartlynx Estonia var indlejet til at flyve for selskabet. Samlet nåede man blot at gennemføre 12 flyvninger, før det blev besluttet at sætte aktiviteterne på pause.
Snowbird er et såkaldt virtuelt flyselskab, der ikke selv opererer egne fly. Selskabet har blandt andet lagt ruter op fra Enontekiö i Lapland til London-Gatwick samt fra Lappeenranta og Oulu til Alicante og Málaga.
Snowbird-direktøren erkender, at man har lavet mange fejl i opstartsperioden og dermed betalt dyre lærepenge. Man havde blandt andet været for optimistisk i forhold til hvor lang tid myndighedsgodkendelserne ville tage, ligesom reservationssystemet ikke virkede som forventet.
“Vi startede med en meget ambitiøs plan. Vi vil lære af vores fejl og vil ikke kaste håndklædet i ringen. I stedet fokuserer vi på det kommende år,“ siger Marja Aalto.