Finske Snowbird Airlines har sammen med lanceringen af en ny hjemmeside startet for billetsalget på en række nye ruter til Lapland og Sydeuropa.
Siden det nye finske charterflyselskab Snowbird Airlines annoncerede i januar, at man også ville bedrive ruteflyvning, har selskabet ladet vente på sig med en startdato. Planen var i første omgang at være klar til sommeren 2014, men ifølge selskabets hjemmeside bliver det tidligst fra efterårsferien i oktober, at den første rute fra Helsinki til Malaga åbnes.
Siden vil to ruter fra Enontekiö til Helsinki og London starte sidst i november. Alle ruterne vil blive fløjet to gange om ugen.
Både London og Malaga er velkendte og populære rejsemål, hvorimod Enontekiö har levet en væsentlig mere anonym tilværelse i det centrale Lapland. Enontekiö dækker et areal svarende til Sjælland, men har kun 2.000 indbyggere. Regionen er kendetegnet for sine øde områder, der prydes af en storslået natur, hvilken Snowbird Airlines i høj grad har valgt at markedsføre destinationen på.
Lufthavnen i Enontekiö er en af Finlands mindste med blot 16.000 rejsende om året. Dermed får Snowbird Airlines lufthavnen stort set for sig selv, og med enkelte undtagelser er der heller ikke udsigt til konkurrence på de nye ruter. Derimod vil Malaga-ruten fra Helsinki skulle oparbejdes i direkte konkurrence med både Norwegian og Finnair.
Billetterne sælges all-inclusive med indchecket bagage og service ombord varierende efter rejsens længde.
Tidstabel endnu ikke helt på plads
Kort forud for åbningen af billetsalget annoncerede Snowbird Airlines på sin Facebook-side, at tidstabellen for de nye ruter kun er vejledende. Selskabet har nemlig ikke fået fat i de såkaldte slot’s, der fastlægger, hvornår selskabet kan lande og lette fra de lufthavnene, der skal flyves til.
”Vi har naturligvis lagt tidstabellen efter, at ændringerne bliver mindst mulige, men justeringer er nødvendige, da vi komme til at flyve på et af travleste tidspunkter i London Gatwick,” skrev selskabet.
Snowbird Airlines vil i første omgang trække på en samarbejdspartner, der skal flyve ruterne, indtil selskabets eget Airbus A320 fly står klar. Snowbird Airlines arbejder også fortsat på at få sit eget Air Operators Certificate (AOC), der giver selskabet ret til at flyve med egne fly. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Snowbird Airlines på, hvem selskabet har valgt som samarbejdspartner.
Det er ikke første gang, at et flyselskab gør et forsøg på at flyve fra Lapland til blandt andet London. Sidste år åbnede Air Sweden en række ruter fra den svenske del af Lapland, men valgte efter ganske få flyvninger og adskille ændringer i ruteprogrammet at indstille flyvningerne angiveligt som følge af svigtende passagertal.
Hos Snowbird Airlines forventer man i høj grad at hente passagerer på den indkommende trafik, der skal være med til at styrke turismen, der er vigtig for Lapland.