Fra og med maj 2012 vil Fjord Line kunne tilbyde daglige sejladser mellem Bergen, Stavanger og Hirtshals samt mellem Kristiansand og Hirtshals. To nye cruisefærger til en samlet værdi af 1,5 mia. kr. er kontraheret.
Konkurrencen i Skagerak vil blive øget, når det norske færgerederi Fjord Line i maj 2012 vil tilbyde daglige sejladser mellem Hirtshals og Kristiansand året rundt.
I dag opererer Color Line året rundt på ruten med de to moderne SuperSpeed-færger, der har medvirket til at øge passagertallet på ruten betragteligt på grund af større kapacitet, flere afgange og øget komfort.
Fjord LIne derimod har sejlet med HSC Fjord Cat mellem Hirtshals og Kristiansand i sommerhalvåret fra slutningen af april til midt i september. MS Bergensfjord sejler året rundt mellem Hirtshals, Stavanger og Bergen. MS Bergensfjord har plads til 840 passagerer, men begrænset bilplads. HSC Fjord Cat på ruten mellem Hirtshals or Kristiansand er verdens hurtigste passagerfartøj med en hastighed på 35 knob. Fjord Cat er et oceangående kataman-fartøj, der tidligere har sejlet som Cat Link V på Århus-Kalundborg ruten og sidenhen som Mads Mols under Mols-Liniens ejerskab.
Fjord Line har i marts kontraheret to nye cruisefærger, der leveres i henholdsvis april og oktober 2012. Hvert af de to nye skibe bliver på 4.000 tons dødvægt og får en længde på 170 meter. De to topmoderne cruisefærger vil blive udstyret med 300 kahytter, hvoraf en stor del vil være suiter. Der vil blive plads til 1.500 passagerer ombord. På vogndækkene bliver der plads til 600 personbiler eller i kombination med lastbiler et mindre antal personbiler Til sammenligning har Color Line´s SuperSpeed-færger en kapacitet på 2.000 passagerer og 764 personbiler.
Skibene indrettes med restauranter, cafeer, taxfree butikker og veludstyrede lokaliteter for kurser og konferencer.
“Vores ambition er at bidrage til udvidelse af markedet for transport af passagerer og gods mellem Norge og EU. Som en konsekvens af, at vi nu udvikler et koncept, hvor hver af de to cruisefærger har kapacitet til daglige sejladser på begge ruter, vil vi få en særdeles omkostninseffektiv rutestruktur. Vi tror, at trafikgrundlaget på de to populære færgestrækninger mellem Norge og EU kan udvides betydeligt,“ siger administrerende direktør Ingvar Fardal i Fjord Line.
Trafikprogrammet er sat op med daglige afgange og ankomster på samme tidspunkt i alle havne, der anløbes:
* Afgang fra Bergen tidlig eftermiddag
* Afgang Risavika ved Stavanger tidlig aften
* Ankomst Hirtshals tidlig morgen
* Afgang fra Hirtshals om morgenen
* Ankomst Kristiansand ved middagstid
* Afgang fra Kristiansand om eftermiddagen
* Ankomst Hirtshals tidlig aften
* Afgang fra Hirtshals ved aftenstid
* Ankomst Risavika ved Stavanger tidlig morgen
* Ankomst Bergen ved middagstid
De to nye skibe har en økonomisk ramme på 103 mio. € (ca. 750 mio. kr.) pr. skib. Skibene er kontraheret fra Bergen Group Fosen, og aftalen forudsætter godkendelse i begge selskabers bestyrelse samt endelige finansiering.
—
Fototekst: To nye cruisefærger forventes indsat i rutedrift mellem Danmark og Norge i løbet af 2012.