Fly fra Riyadh Air. (Illustration: Riyadh Air | Facebook.com | PR)

Flere detaljer om Riyadh Airs planer

Nu sætter koncernchefen ord på Riyadh Airs vækstplaner, der betegnes som superaggressive. Direkte konkurrence med Emirates og Qatar Airways er dog ikke umiddelbart en del af strategien.  

Siden de første forlydender om, at man i Saudi-Arabien havde lagt planer om at investere 225 milliarder kroner i udviklingen af et nyt flyselskab, har der været spekuleret i, hvordan forretningsmodellen ville se ud.

Efterfølgende er der blevet præsenteret flere konkrete oplysninger om selskabet, som vi i dag kender som Riyadh Air, ligesom der er blevet udpeget en koncernchef i form af Tony Douglas, der tidligere varetog en lignende stilling hos Etihad Airways.

I et nyt interview med Financial Times sætter Douglas ord på de planer, der er blevet lagt for flyselskabet, og heri lyder det, at man ikke umiddelbart har en ambition om at gå i direkte konkurrence med Emirates og Qatar Airways i en hub-strategi.

Vil transportere turister
Ifølge koncernchefen vil flyselskabet i stedet fokusere på trafik til og fra lufthavne i Saudi-Arabien, når det efter planen sætter gang i driften i 2025 således, at flyselskabet bidrager til udviklingen i landet, som nærer et ønske om at tiltrække flere turister.

Et øget fokus på turismen spiller nemlig en rolle i ‘Vision 2030’, som er navnet på Saudi-Arabiens overordnede strategi, der har til formål at mindske landets afhængighed af indtægterne fra olie i takt med, at eksempelvis flere og flere personer skifter til en elbil, og efterspørgslen efter fossile brændstoffer i et eller andet omfang falder.

En række strategiske investeringer i blandt andet Riyadh Air, nye lufthavne og store hotelområder skal fungere som trækplaster for turister i fremtiden. Saudi-Arabien håber på, at man vil tiltrække 100 millioner besøgende om året henimod slutningen af det igangværende årti.

I færd med at opbygge flåden
Tony Douglas forklarer, at man fra flyselskabets side har lagt en vækstplaner, som han kalder for superaggressive. Den går ud på, at Riyadh Air vil føje en del narrow body-fly til flåden. Disse skal gøre det muligt at betjene op mod 100 forskellige destinationer i 2030.

Selskabet er angiveligt interesseret i at lukke aftaler for 150 af denne type fly, der – sammen med de 39 Boeing 787 Dreamliner-fly med wide body, som selskabet bestilte tidligere i år – skal udgøre den foreløbige flåde i det saudiske flyselskab. Riyadh Air har tilsyneladende udvist interesse for Boeings 737 MAX-serie i den henseende.

Det forlyder dog også, at de omtalte fly blot kan ende med at udgøre en mindre del af den samlede flåde, da nogle kilder peger på, at Riyadh Air kan have ambitioner om, at den samlet set skal bestå af mellem 300 og 400 fly.


Relaterede artikler:

Meget omtalt Rødehavs-lufthavn åbner i sommer

Riyadh Air er klar til Paris

Skal udvikle nyt flyselskab for 225 milliarder kroner