Første Boeing 787-9 Dreamliner til Riyadh Air. (Foto: Riyadh Air)

Riyadh Air er klar til Paris

Søndag kunne nyetablerede Riyadh Air afsløre fotos af selskabets første af i alt 39 Boeing 787-Dreamlinere. Om få uger tager flyet sin første tur over Atlanten med Paris som destination.

En Boeing 787-9 Dreamliner landede søndag aften lokal tid i Charleston International Airport  efter en flyvning fra Portland. Flyet havde rutenummer BOE581 og dækkede over den første Dreamliner til saudiarabiske Riyadh Air, der har bestilt 39 eksemplarer af drømmeflyet med option på yderligere 33 fly af samme type.

I Portland havde Dreamliner-flyet i al hemmelighed været en tur i malerhangaren, inden det returnerede til Boeing produktionsanlæg i North Charleston i South Carolina. Her skal flyet klargøres, inden det om et par uger skal en tur over Atlanten, hvor det vises frem til Paris Air Show, der afholdes fra den 19. til 25. juni i Le Bourget Airport nordøst for den franske hovedstad.

Søndag valgte Riydah Air at offentliggøre fotos af flyet på de sociale medier, og reaktionerne har været mange i forhold til det livery og farvevalg, der er blevet præsenteret. Det internationale luftfartsmedie AirInsight fik en kommentar fra Riyadh Airs koncernchef Tony Douglas under det igangværende IATA-topmøde i Istanbul.

“Dette er faktisk den første af to forskellige besætninger, som vi har planlagt. Den anden vil blive afsløret senere og vil se meget anderledes ud. Vi bringer dette fly til Paris og har planlagt flere nyheder der. Selvom Riyadh Air ikke vil påbegynde ruter i de næste to år, har vi planlagt løbende opdateringer om, hvad der vil være en helt ny oplevelse for vores kunder.”

 

Del af storstilet plan
Riyadh Air blev etableret den 12. marts i år og får i første omgang base i King Khalid International Airport i Riyadh, der er Saudi-Arabiens hovedstad. 

Selskabet er ejet af Saudi-Arabiens Public Investment Fund, der er ledet af kronprins Mohammad bin Salman Al-Saud og indgår i den store Vision 2030-plan, der sigter på at gøre Saudi-Arabien mere uafhængig af indtægter fra olien og i stedet udvikle en turisme- og rejseindustri. 

Riyadh Air forventer at sende første fly på vingerne i 2025, og det er planen, at der i 2030 skal flyves til flere end 100 destinationer over hele verden med udgangspunkt i trafikknudepunktet i Riyadh. Dermed er Saudi-Arabien klar til at udfordre nogle af regionens førende internationale flyselskaber, eksempelvis Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways og får så vidt også Turkish Airlines.

Det kræver dog en udbygning af landets infrastruktur, idet den nuværende lufthavn i Riyadh har en kapacitet på omkring 35 millioner passagerer årligt. I november sidste år afsløredes planerne om at opføre en ny lufthavn i Riyadh, der skal kunne håndtere 120 millioner passagerer i 2030 og 185 millioner i 2050.

Riyadh Air er i gang med at opbygge en organisation med international erfaring. Britiske Tony Douglas hentede selsakbet fra Etihad Airways, og for nylig blev irske Peter Bellew ansat som driftsdirektør. Han har erfaring fra selskaber som EasyJet og Ryanair.

 

Relaterede artikler:

Tidligere Ryanair-direktør til topjob i Saudi-Arabien

Saudi-Arabien på storindkøb hos Boeing

Nyt flyselskab skaber 200.000 jobs