Heliporten i den grønlandske by Qeqertarsuaq, hvor der overvejes at anlægge en landingsbane. Foto: Dreizung

Flere grønlandske byer vil have landingsbaner

Grønlandske kommuner mener, at etablering af landingsbaner i flere byer vil kunne fremme turismen. Projekterne er dog ikke samfundsøkonomisk rentable, hedder det i analyse.

Anlægsarbejderne for to nye internationale lufthavne i Grønland er i fuld gang, og i slutningen af 2023 skal de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat efter planen stå færdige. Året efter forventes en ny en nordatlantisk lufthavn i Qaqortoq også at være færdigbygget.

Dermed stopper ambitionerne om udbygningen af den grønlandske luftfart imidlertid ikke.

Den grønlandske regerings departement for infrastruktur har for nyligt gennemført en større analyse om landets lufthavnsstruktur, hvor man har undersøgt mulighederne for at anlægge landingsbaner i en række grønlandske byer, som i dag kun betjenes med helikopter. Det skriver den grønlandske netavis Sermitsiaq.ag.

Bedre muligheder for turisme
En række af de grønlandske kommuner er blevet bedt om at komme med input til analysen, og ifølge kommunerne vil nye regionale landingsbaner skabe bedre muligheder for turisme, bedre transportmuligheder og i nogle dele af Grønland også bedre og billigere varetransport i vintermånederne.

I et led af en større analyse om landets lufthavnsstruktur har Departementet for Infrastruktur anmodet tre kommuner om kvalitative input til, hvordan en regional landingsbane vil påvirke samfundet.

Det er kommunerne Qeqertalik, Sermersooq og Kujalleq, der har afgivet input til analysen, hvor syv byers muligheder for at får anlagt en landingsbane er blevet undersøgt.

“Massiv turismeudvikling”
Samtlige kommuner vurderer, at regionale landingsbaner vil give bedre vilkår for turismeudvikling i de mindre byer.

”En bynær regional landingsbane ved Tasiilaq vil understøtte en massiv turismeudvikling i den skønne østgrønlandske natur og skabe erhvervsmæssige muligheder, som man i dag slet ikke kan forestille sig,” lyder det fra kommunen Sermersooq, der omfatter Grønlands hovedstad Nuuk på vestkysten, men også strækker sig ind over østkysten.

Også i kommunen Kujalleq – Grønlands sydligste kommune – er der begejstring for mulighederne for nye landingsbaner.

”Det anbefales, at der investeres i en landingsbane i Nanortalik, da det vil have stor positiv indflydelse på især turismeudvikling i området. Der er behov for at få større grupper af rejsende samlet til byen med fly,” hedder det.

Samfundsøkonomisk urentabelt
I analysen fra det grønlandske departement vurderes det dog, at det er samfundsøkonomisk urentabelt at anlægge landingsbaner i byerne Qeqertarsuaq, Qasigiannguit, Kangaatsiaq, Narsaq og Nanortalik. Men dermed er det ikke udelukket, at de kan anlægges.

”Selvom lufthavnsprojekterne i Qeqertarsuaq, Qasigiannguit, Kangaatsiaq, Narsaq og Nanortalik ikke giver et positivt samfundsøkonomisk resultat, vil de politisk kunne prioriteres over anlægsrammen på kommende års finanslove,” lyder det i redegørelsen ifølge Sermitsiaq.ag.

 

Relaterede artikler:

Dansk lufthavnschef i bestyrelsen for grønlandske lufthavne

Ingen begrænsninger på internationale ruter til Grønland

Overvejer at ombygge grønlandske heliports til lufthavne