En Airbus A320-200 fra British Airways. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Fly fra København lugtede af sure sokker

Et British Airways-fly fra København til London var klar til afgang 1. oktober sidste år, da der opstod en lugt af gamle sokker. Flyet kom af sted, men lugten vendte retur ved landing.

Det sker med jævne mellemrum, at der opstår forskellige lugte og dampe i cockpit og kabine på et fly. Oftest med gener til følge for besætning og passagerer. En lignende hændelse fandt sted 1. oktober 2019, og den er den 30. juli omtalt i en rapport fra den britiske havarikommission i forbindelse med en anden sag.

En Airbus A320-200 fra British Airways var klar til afgang på rute BA811 fra Københavns Lufthavn til London Heathrow. Boardingen af passagerer var afsluttet, da besætningen tændte den såkaldte APU (Auxiliary Powet Unit). APU’en er en hjælpemotor, der primært leverer elektricitet til flyet.

Få minutter efter blev højre del af flyets klimaanlæg aktiveret, og der opstod straks en stærk lugt af sure sokker i cockpittet. Kort efter blev venstre del af anlægget tændt, og her blev der registreret en lignende, men mindre lugt i særligt kabinen. Klimaanlægget blev herpå slukket, og cockpitvinduerne blev åbnet for at ventilere flyet. Det skriver The Aviation Herald.

Lugten forsvandt i løbet af syv minutter, og Airbus-flyet med registrering G-EUUK lettede fra CPH med cirka 30 minutters forsinkelse.

Lugt vendte tilbage ved landing
Problemet med lugtgenerne vendte dog tilbage ved indflyvning til London Heathrow.

”Da flyet påbegyndte den endelige indflyvning til bane 27 i Heathrow – og lå i cirka 5000 fod (1.524 meter, red.) – blev der bemærket en lugt af ”svedig sok” i hele flyet. Unormal røg og dampe – og nødprocedurer blev afsluttet. Inden for 60 til 90 sekunder forsvandt dampene fra cockpittet,” oplyser den britiske havarikommission, AAIB.

”Dampene var tydelige i kabinen, så der blev anmodet om medicinsk hjælp. Nogle af kabinebesætningsmedlemmerne rapporterede om en følelse af et ”uklart hoved”, prikken i halsen og overbelastning i næsen. Dette blev afhjulpet med frisk luft, og lægehjælp var ikke nødvendigt.”

Flyet landede imidlertid uden problemer og uden nogen tilskadekomne besætningsmedlemmer eller passagerer.

Også lugt-problemer dagen forinden
Dagen forinden lugt-hændelsen på flyvningen fra København til London var der ligeledes problemer med samme Airbus A320-fly. Piloterne på G-EUUK registrerede også en form for lugt eller dampe den foregående eftermiddag under nedstigning til London Heathrow.

Piloterne noterede problemerne i flyets logbog for vedligeholdelse. Problemet blev herefter løst af mekanikere, og flyet frigivet til flyvning. A320’eren fløj derpå til København uden problemer for at overnatte til 1. oktober, og på returflyvningen til den britiske hovedstad opstod således lugtgenerne.

 

Relaterede artikler:

Lugtede af gamle sokker i fly

Atmosfæriske forstyrrelser skabte røglugt i SAS-fly

Problemer med dampe i Lufthansa-fly