Flybe-direktør: Konkurrence med Cimber bliver kortvarig

Den første egentlige styrkeprøve mellem Cimber Sterling og Flybe Nordic vil finde sted den 10. april. Fra det tidspunkt åbner Cimber Sterling på ruten mellem København og Stockholm-Bromma med 17 ugentlige afgange. Men konkurrenten Flybe Nordic forventer, at truslen fra Cimber bliver kortvarig.

Hvem der får herredømmet over flyruten mellem København og Stockholm-Bromma vil blive afgjort i løbet af året.

Britisk-finske Flybe Nordic åbnede på ruten den 23. januar med 18 ugentlige afgange i hver retningbaseret på 3 hverdagsrotationer fra Bromma til København.

Allerede den 10. april er Cimber Sterling klar til at prøve kræfter med Flybe Nordic, når det danskbaserede flyselskab åbner med 17 ugentlige afgange baseret på 3 hverdagsrotationer fra København til Bromma. Fra 3. september er det planen at øge til 28 ugentlige afgange i hver retning baseret på 5 hverdagsrotationer.

Begge selskaber vil benytte ATR72-fly på ruten. I Cimber Sterlings version er der plads til 66 passagerer, mens Flybe kan have 68 passagerer om bord.

“Der er rigtig mange rejsende på ruten mellem Stockholm og København dagligt – og ruten er en vigtig brik i Cimber Sterlings strategi. Vi starter med tre daglige, men øger til fem og udelukker ikke, at ruten kan bære flere frekvenser på sigt. Danmark og Sverige er vores hjemmemarked – så selvfølgelig skal vi stå stærkt mellem de to hovedstæder,“ siger Cimber Sterlings admininistrerende direktør Jan Palmér.

Frygter ikke Cimber

Både Flybe Nordic og Cimber Sterling har et erklæret mål om at blive det førende regionale flyselskab i Norden. Styrkeprøven på København-Bromma rutenvil give et godt fingerpeg om, hvilket selskab der har de bedste muligheder i det fremtidige regionale marked.

Men Cimber Sterlings entré på ruten skræmmer ikke Flybe Nordic.

“Flybe byder altid konkurrence velkommen på alle de ruter, som vi opererer. Det vil nemlig give passagererne mulighed for at sammenligne Flybe´s prisvindende service med andre forretningsmodeller, der afviger ganske betydeligt herfra,“ siger administrerende direktør Mike Rutter fra Flybe Europe til CHECK-IN.dk.

Flybe Nordic har first mover fordelen på København-Bromma ruten, idet selskabet har fløjet på ruten siden den 23. januar. Men generelt mener Flybe at værei en position til at kunne konkurrere mod selv de største og mest anerkendte lavprisoperatører.

”Flybe er vant til at konkurrere mod, og ultimativt sejre over selskaber som easyJet og Ryanair og flere andre. Cimber Sterling er ikke så stærke som de andre konkurrenter,så Flybe forventer konkurrencen med Cimber Sterling at blive ganske kortvarig,“ vurderer Mike Rutter.

I første omgang er det årligt op imod 300.000 flysæder, der skal sælges mellem København og Stockholm-Bromma, hvor der i forvejen eromkring 1,2 millioner passagerer på ruterne med Norwegian og SAS mellem Københavns Lufthavn og Stockholms Arlanda-lufthavn.