De Havilland DHC-8-400 fly fra Flybe. (Foto: Bradley Caslin | shutterstock.com)

Britiske Flybe er atter kollapset

Flybe er den 28. januar taget under konkursbehandling og samtlige fly er på jorden. I begyndelsen af marts 2020 gik Flybe konkurs første gang, og denne gang nåede selskabet blot at få 290 dage på vingerne.

Det britiske regionale flyselskab Flybe har indstillet flyvningerne. Det meddeler selskabet på sin hjemmeside, hvor der samtidig står, at flyselskabet ikke kommer i luften igen. Flybe er taget under konkursbehandling ved en britisk domstol.

“Hvis du skal flyve med Flybe i dag eller i fremtiden, skal du IKKE REJSE TIL LUFTHAVNEN, medmindre du har arrangeret en alternativ flyvning med et andet flyselskab. Bemærk venligst, at Flybe desværre ikke er i stand til at arrangere alternative flyvninger for passagerer,” skriver selskabet på hjemmesiden og opfordrer passagererne til at tage kontakt med de britiske luftfartsmyndigheder.

Stopper efter 290 dage i drift
Det er ikke første gang, at Flybe går konkurs. Det skete også den 5. marts 2020, hvor man måtte kaste håndklædet i ringen, hvormed 2.400 ansatte mistede deres job på et tidspunkt, hvor COVID-19 allerede var begyndt at forstyrre flytrafikken.

Flybe genopstod med nye ejere den 13. september 2020, og den 13. april 2022 kom det første fly i luften efter lange forberedelser. Det varede dog kun 290 dage, før det hele var slut igen.

“Det er altid trist at se et flyselskab blive taget under konkursbehandling, og vi ved, at Flybes beslutning om at stoppe aktiviteterne vil være foruroligende for alle dets ansatte og kunder,” siger  Paul Smith, siger forbrugerdirektør Paul Smith fra de britiske luftfartsmyndigheder, CAA, til Sky News

Det nye Flybe var ejet af virksomheden Thymes Opco Ltd., der kontrolleres af den amerikanske kapitalfond Cyrus Capital.

10 fly fra NAC
Ved konkursen rådede Flybe over 10 De Havilland DHC-8-400 med plads til 78 passagerer, og yderligere 12 fly var på vej. Flyene er leaset fra irske Nordic Aviation Capital (NAC), der har danske rødder og en stor afdeling i Billund.

Hovedkontoret for Flybe var placeret i Birmingham, og selskabet opererede fra baser i Birmingham International Airport og George Best Belfast City Airport, hvor man fløj på indenrigsruter i Storbritannien samt på flere internationale ruter til Amsterdam og Geneve.

 

Relaterede artikler:

Flybe genopstår med 23 ruter

NAC leverer første af 12 fly til nyt Flybe

Flybe er kollapset