(Foto: Harri Koskinen)

Flybe holder fast i Danmark trods rutelukning

Trods lukningen af ruten mellem Stockholm-Bromma og København bekræfter Flybe stadig selskabets planer om at ekspandere på det danske marked. Selskabet opretholder slots i lufthavnene i København og Billund.

Det britiske regionale lavprisflyselskab Flybe har allerede sikret sig et øgenavn på det danske marked. Selskabet omtales i brede kredse som “FlyMaybe“ efter igennem adskillige måneder at have annonceret en snarlig entré i det danske marked.

Den danske satsning har ladet vente på sig, og den 4. november flyver selskabet for sidste gang mellem Stockholm-Bromma og København. Dermed skulle man tro, at indtoget i det danske marked er blevet ved snakken.

Men Flybe fastholder stædigt deres intresse i det danske marked.

“Vi er begejstrede over de mange vækstmuligheder i både Sverige og Danmark, og Flybe er klar til at imødekomme efterspørgslen fra regionale rejsende efter billige og punktlige flyforbindelser med en passende tidtabel. Flybe vil stadig være interesseret i Stockholm-Bromma og Københavns Lufthavn og arbejder aktivt sammen med disse lufthavne og adskillige andre i regionen for snart at kunne lancere nye ruter,“ siger Fred Kochak, der er kommerciel direktør hos Flybe Europe.

I fredags underskrev Finnair og Flybe langt om længe den aftale, der skal overføre 12 Embraer E190-fly fra det finske luftfartsselskab til Flybe. Dermed vil Flybe fra den 28. oktober fordobleflyflåden og antalletaf selskabets ansatte i dennordiske region.

Start- og landingstilladelsertil danske ruter
Flybe har siden før sommerferien haft flere slotansøgninger til de slotregulerede lufthavne i København og Billund. Ansøgningerne er dog blevet udskudt ad flere omgange.

Airport Coordination Denmark bekræftede mandag, at Flybe stadig opretholder slots i København til syv daglige frekvenser fra København til Bornholm. Herudover er der i Billund ansøgt om fire daglige frekvenser til Oslo, henholdsvis kl. 07.05, 10.55, 14.55 og 18.55.

Selvom slots er ansøgt til henholdsvis Bornholm og Oslo,er det ikke nødvendigvis disse ruter, som Flybe har øverst på ønskelisten. Fra Billund vil ruter til London-Gatwick og Helsinki således også være oplagte.

Luftfartsselskaberne benytteraf og tilslotansøgningerne til at lede konkurrenterne i den forkerte retning, idet alle selskaberne har adgang til at se ansøgte slots.