Fremover står britisk-finske Flybe Nordic for at operere Finnairs Embraer-fly på 23 nordeuropæiske ruter. En af ruterne er Helsinki – København.
Flyene vil være de samme. Menfremover er det ikke længere Finnairs egne piloter og kabinepersonale, der er ombord på selskabets Embraer E170 og E190-fly. Som led i en storstillet rationaliseringsplan har det finske flyselskab nemlig udliciteret driften af sine mindste fly til det britisk-finske Flybe Nordic fra og med i går søndag, da vinterfartplanen trådte i kraft. Finnair ejer selv 40 procent af selskabet, mens det store britiske regionalflyselskab Flybe ejer resten.
Flybe skal flyve på i alt 23 ruter til destinationer i Finland og Nordeuropa. I forvejen opererer Flybe en flåde af mindre turbopropfly for Finnair.
En af de ruter, hvor Flybe-piloter fremover vil sidde i cockpittet på visse flyvninger, er fra Helsinki til København. Finnair vil selv stå for operationen, når det er de større Airbus-fly i A320-serien, som bruges på ruten. Men når efterspørgslen er lidt mindre end gennemsnittet, så vil det være Flybe’s Embraer-fly, som passagererne går ombord på. Det vil i starten være visse aftenafgange på hverdage og søndagsflyvninger.
Billigere produktion
Med udlicitering af Embraer-operationerne til Flybe, er Finnair et af de første europæiske luftfartsselskaber, som lader helt andre selskaber overtage store dele af selskabets produktion i et forsøg på at kunne producere til langt lavere omkostningerne end tidligere. Ofte så har piloter og kabinepersonale nogle helt andre løn- og arbejdsvilkår i de mindre selskaber, end deres kolleger i de traditionelle selskaber. Dermed kan flyvetimerne produceres billigere.
Spanske Iberia var de første med datterselskabet Iberia Express, der har overtaget en lang række fly og ruter fra moderselskabet. Austrian Airlines har sendt stort set hele sin europæiske operation over i armene på datterselskabet Tyrolean. Og hos Lufthansa planlægger man fra nytår at lade lavprisdatterselskabet Germanwings overtage alle europæiske operationer bortset fra de flyvninger, som udgår fra Lufthansas to store trafikknudepunkter i Frankfurt og München.
Afviser manøvre
Hos SAS har koncerndirektør Rickard Gustafson gentagne gange afvist, at SAS vil lave en lignende manøvre i selskabets bestræbelser på at realisere den storstillede spareplan 4Excellence. Det skandinaviske selskab har dog netop besluttet, at datterselskabet Blue1 fra Finland ikke længere skal være et selvstændigt selskab. Fremover skal Blue1 blot producere flyvninger for SAS og flyve på SK-rutenumre. I første omgang skal Blue1 fortsat kun flyve på sine egne ruter. Men Blue1 kan bruges som billigt produktionsselskab, hvis SAS en dag beslutter at udlicitere hele eller dele af sine europæiske operationer.
Flybe vil operere Finnairs Embraer-fly på disse ruter:
Helsinki – Berlin Tegel
Helsinki – Bruxelles
Helsinki – Budapest
Helsinki – København
Helsinki – Dusseldorf
Helsinki – Frankfurt
Helsinki – Geneve
Helsinki – Gøteborg
Helsinki – Hamburg
Helsinki – Joensuu
Helsinki – Kuopio
Helsinki – Kuusamo
Helsinki – Manchester
Helsinki – München
Helsinki – Oslo
Helsinki – Oulu
Helsinki – Prag
Helsinki – Stockholm
Helsinki – Vaasa
Helsinki – Wien
Helsinki – Vilnius
Helsinki – Warszawa
Helsinki – Zurich