En Airbus A320-200 fra Austrian Airlines. Foto: Alan Wilson

Flyselskab dømt for greenwashing-kampagne

En reklamekampagne fra Austrian Airlines er blevet trukket tilbage, da den forsøgte at få en række flyvninger til at fremstå mere miljørigtige, end tilfældet var

I takt med at den grønne dagsorden fylder mere og mere i den offentlige debat, er et stigende antal virksomheder begyndt at have et fokus på bæredygtighed i deres markedsføring således, at kunderne får indtryk af, at de altså også tænker på miljøet.

Det er dog ikke altid nødvendigvis sandheden, og derfor er begrebet greenwashing opstået. Det stammer fra det engelske ord for hvidvask og benyttes om virksomheder, organisationer og enkeltpersoner, som kommer med eksempelvis udtalelser om, hvor meget de gør for miljøet til trods for, at det ikke er sandt og snarere et skønmaleri af virkeligheden.

For nyligt har den østrigske pendant til Forbrugerombudsmanden herhjemme afgjort, at en af Austrian Airlines’ digitale reklamekampagne for flyvninger mellem Wien og Venedig i forbindelse med Biennalen, der er en udstilling af samtidskunst, var greenwashing. Det skriver mediet Edie.

Klagede over kampagnen
Austrian Airlines havde lanceret en række reklamer, hvori budskabet var, at Lufthansa-datterselskabet ville foretage ”CO2-neutrale”-flyvninger til Venedig, hvor man ville benytte ”100 procent bæredygtigt flybrændstof”.

Det hænger dog ikke sammen, da de internationalt gældende regler på nuværende tidspunkt foreskriver, at flyselskaber højest må benytte 50 procent grønt brændstof – også kaldet sustainable aviation fuel (SAF) – på kommercielle flyvninger, og at størstedelen af selskaberne gør brug af langt mindre end den mængde.

Det fik den hollandske akademiker Eric Stam til at klage over kampagnen, ligesom han også anholdte at Austrian Airlines ikke nævnte hvilken slags samt hvilke mængder brændstof, som flyselskabet benyttede, i reklamerne.

Var hverken ærlig eller sandfærdig
Efterfølgende forsvarede Austrian Airlines sig mod kritikken ved at påstå, at man med kampagnen faktisk gav kunderne mulighed for at bidrage til flyselskabets investering i bæredygtigt flybrændstof, da billetprisen svarer til det beløb, der er nødvendigt for at klimakompensere for det traditionelle jetbrændstof, der benyttes på flyvningen.

Dette argument var den østrigske forbrugerombudsmand dog ikke lydhør over for. I stedet blev det afgjort, at kampagnen var misvisende og greenwashing. Det betød, at reklamerne blev trukket tilbage, da de var i strid med det gældende princip om, at markedsføring skal være ”ærlig” og ”sandfærdig”.

”I en tid hvor bæredygtighed og beskyttelse af miljøet får særlig opmærksomhed fra befolkningen, er det ekstra vigtigt, at man kommunikerer gennemsigtigt, tydeligt og følsomt om emnet. Det kan være misvisende at tale om CO2-neutrale flyvninger, da dette endnu ikke er muligt, anbefales det, at reklamerne får et mere følsomt design og frem for alt en mere præcis formulering,” skriver ombudsmanden i afgørelsen.

Eric Stam har tidligere fremført en lignende klage mod KLM, som også endte med, at flyselskabet blev erklæret skyldig i at have foretaget greenwashing i en reklamekampagne. Siden er flyselskabet på baggrund af afgørelsen blevet sagsøgt af to organisationer for misvisende markedsføring. For nyligt har organisationerne sendt en stævning til flyselskabets advokater, og en fremtidig retssag bliver tilsyneladende den første af sin slags.


Relaterede artikler:

Klimavenlig flyvetur bliver ikke helt grøn

Ryanair anklager Swedavia for “greenwashing”

Greenpeace: Flyselskaber gør ikke nok for klimaet