De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter fra Nordic Seaplanes. (Foto: Billund Lufthavn | PR)

Klimavenlig flyvetur bliver ikke helt grøn

Der vil ikke være bæredygtigt flybrændstof i tanken, når et vandfly fredag går på vingerne for at sætte fokus på den grønne omstilling i luftfarten. I stedet klimakompenseres flyvningen.

Fra torsdag til og med lørdag i denne uge vil den grønne omstilling være omdrejningspunktet for en række begivenheder, når årets Klimafolkemøde finder sted i Middelfart. Her vil klimaforkæmpere, naturformidere, politikere og andre blandt andet holde oplæg, debattere og afvikle workshops.

Vejen frem mod en grønnere luftfart vil ligeledes være et af de temaer, der behandles på folkemødet, da Triangle Energy Alliance (TEA) vil være til stede. Det er et samarbejde mellem en række virksomheder, der ønsker at producere grønt brændstof til eksempelvis fly i Trekantområdet.

Det skal ske via Power-to-X-teknologien (PtX), der refererer til en proces, hvor grøn elektricitet via elektrolyse og videreforædling omdannes til brint eller andre brintbaserede produkter, som eksempelvis kan bruges som grønt flybrændstof, der også kaldes sustainable aviation fuel (SAF).

Ikke helt grøn alligevel
Flere af de virksomheder, der er en del af TEA, vil fredag være til stede på havnefronten i Middelfart, hvor de vil fortælle om ambitionerne for fremtiden, fremvise en brintbil og give et indblik i hvorfor Trekantområdet er en god placering til en kommende produktion af bæredygtigt brændstof.

Derudover vil en række udvalgte gæster samt vindere af en konkurrence få mulighed for at prøve en flyvning i et af de vandfly, som Nordic Seaplanes råder over. Det beskrives som ”en klimavenlig vandflyver”.

Flyvningen vil dog fortsat blive foretaget med såkaldt sort og traditionelt brændstof i tanken. Hvorvidt det skyldes de lange leveringstider, som de begrænsede mængder af tilgængeligt SAF kan være skyld i, oplyses ikke, men i stedet har arrangørerne valgt at klimakompensere flyvningen.

Begrebet benyttes når en virksomhed, organisation eller privatperson betaler et beløb til projekter, som har til formål at plante træer eller foretage lignende aktiviteter, der udligner mængden af udledninger fra eksempelvis en flyvning.

Efterlyser politiske beslutninger
Den grønne omstilling i luftfarten har været undervejs længe, men der blev sat særligt fart på herhjemme, da statsminister Mette Frederiksen bragte emnet på banen i sin nytårstale den 1. januar.

Heri gjorde statsministeren det klart, at regeringens erklærede mål er, at danskerne skal have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute i 2025 og senest fem år herefter, skal det være muligt at flyve helt grønt herhjemme.

Til trods for regeringens ambitioner mangler der dog fortsat at blive truffet nogle beslutninger, som kan konkretisere processen for de virksomheder, der arbejder hen imod målet. Det understreger administrerende direktør Jan Hessellund fra Billund Lufthavn, som er en af de virksomheder, der er en del af TEA-samarbejdet.

”Den grønne omstilling inden for luftfart er lige rundt om hjørnet. For vi ved, hvad der skal til. Vi kan. Og vi vil lykkes med det. Snart. I Billund Lufthavn er vi i tæt dialog med luftfartsselskaberne, og engagementet for at lykkes er stort. Men det kræver nogle konkrete politiske beslutninger, før branchen kan komme videre. Det er eksempelvis beslutninger i forhold til prioriteringen af grøn strøm.”

Ikke et sololøb
Søren Thomsen, der er direktør i Triangle Energy Alliance, slår samtidig fast, at samarbejder mellem forskellige aktører i hans optik er nøglen til, at ambitionerne kan blive til virkelighed.

”Den grønne omstilling kræver stærke partnerskaber på tværs af værdikæden. Omstillingen bliver ikke noget sololøb, der skal sidde mange med til bords. Og det gør vi i Trekantområdet, hvor vi allerede har en stærk, eksisterende energiinfrastruktur, og en PtX-fabrik i form af det ene af Danmarks to raffinaderier, der kommer til at være storleverandør af grønne brændstoffer.”


Relaterede artikler:

Power-to-X-aftale kan sætte gang i investeringer

Dansk flyselskab i ambitiøst PtX-samarbejde

Endnu et flyselskab i dansk PtX-projekt