Boeing 737 MAX fra China Southern Airlines. (Foto: aapsky | shutterstock)

Flyselskab dropper 737 MAX-planer foreløbigt

De næste par år vil der ikke blive tilføjet flere Boeing 737 MAX-fly til flåden hos China Southern Airlines, som er Boeings største kunde i Kina.

Flyselskabet China Southern Airlines har foreløbigt skrottet tanken om at erhverve flere 737 MAX-fly fra den amerikanske flyproducent Boeing. Det resulterer i, at 100 fly af typen ikke længere er en del af flyselskabets planer om udviklingen i dets flåde.

Nyheden blev bekræftet af Ma Xulun, som er bestyrelsesformand for det kinesiske flyselskab. Det skete i en udmelding til selskabets investorer, hvori formanden fortalte, at flytypen i øjeblikket ikke indgår i selskabets planer til og med 2024.

I det tidsrum skulle China Southern Airlines ellers have modtaget op mod 78 MAX-fly. Det tal er dog allerede blevet nedjusteret, da det i marts i år lød, at flyselskabet stod til at få leveret 181 eksemplarer af Boeing-flyene i samme periode.

En streg i regningen
En talsperson for det statsejede kinesiske flyselskab fortalte desuden investorerne, at beslutningen er truffet på baggrund af ”usikkerheder omkring leverancerne”, men personen tilføjede ikke flere detaljer end som så.

Beslutningen repræsenterer desuden en kovending for flyselskabet, der tidligere offentligt har fortalt, at selskabet havde intentioner om at øge antallet af Boeing 737 MAX-fly i flåden hurtigt. Det betød, at China Southern Airlines skulle have modtaget 39 fly af typen i løbet af i år. Disse ville være i tillæg til de 24 737 MAX-8’ere med en gennemsnitsalder på 3,9 år, som flyselskabet i forvejen råder over.

Beslutningen ligner en streg i regningen for Boeing, der angiveligt betragter Kina som et nøglemarked, og netop China Southern Airlines er flyproducentens største kunde i landet. I tillæg hertil har Boeing flere end 300 737 MAX-fly stående på jorden, da disse aldrig nåede at blive leveret til kunderne, fordi de to tragiske MAX-flystyrt i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor i alt 346 personer mistede livet, førte til, at typen fik forbud mod at flyve i størstedelen af verdens luftrum.

Stoppet af COVID-19
Boeings 737 MAX-fly er efterhånden vendt tilbage til luftrummet i størstedelen af verden. Flytypen har dog endnu ikke lov til at flyve i Kina. I slutningen af sidste år lød det ellers fra myndighederne. at flytypen kunne vende tilbage, men finansdirektør Brian West fra Boeing citeres af South China Morning Post for at have udtalt, at en opblussen i COVID-19-smitten udsatte de planer

“Vi havde gjort store fremskridt med både det lokale team, kunderne i regionen samt de kinesiske myndigheder. De virkede til at være tilfredse, men så ramte COVID-19 igen og der blev atter indført forskellige restriktioner. Vi antager, at når smitten falder igen, vil vi kunne samle indsatsen op, der hvor vi slap.”

China Southern Airlines samt dets datterselskaber udgør Kinas største flyselskab, hvis man måler på antallet af passagerer. I løbet af sidste år fløj 98,5 millioner passagerer med et af selskaberne i koncernen.


Relaterede artikler:

Boeing 737 MAX kan vende tilbage til Kina

Kina klar til at godkende 737 MAX efter 30 måneder

Kina tøver med at godkende 737 MAX