Foto: Brian Bukowski / Wikimedia Commons.

Flyselskab siger farvel til alle Airbus A350

Sydamerikas største flyselskab LATAM Airlines skiller sig af med 11 moderne Airbus A350-fly. Fremover vil langdistanceflåden udelukkende bestå af fly fra Boeing.

Coronakrisen er gået hårdt ud over Sydamerikas største flyselskab LATAM Airlines Group, som har måttet søge om konkursbeskyttelse og i øjeblikket er i gang med en omfattende rekonstruktion af selskabet, som har aktiviteter og datterselskaber i en række latinamerikanske lande.

Som en del af rekonstruktionsplanen har selskabet besluttet at skille sig af med sin flåde af 11 Airbus A350-900 langdistancefly. Det skriver blandt andre det amerikanske magasin Airways, som har fået bekræftet indholdet i en lækket intern besked hos LATAM Airlines Group.

Med farvellet til de få år gamle A350-fly vil LATAM’s langdistanceflåde fremover blive en ren Boeing-flåde. Den består i øjeblikket af 71 fly fordelt på Boeing 777, 767 og 787 Dreamliner.

Første fly i 2016
LATAM Airlines modtog sin første A350-900 i 2016, mens tre fly blev leveret så sent som i juli 2020. Syv af de 11 fly er leaset hos selskabet AerCap, mens LATAM selv ejer de øvrige. Selskabet forventer at have skilt sig af med alle 11 A350-fly i midten af april.

Foruden at skille sig af med A350-flyene har LATAMs ledelse også besluttet at konvertere op til otte Boeing 767’er til fragtfly i løbet af de næste tre år, ligesom man har taget fire Boeing 787 Dreamliners ud af flåden.

”Med denne beslutning vil vi, udover at have en mindre og mere homogen flåde, også få mulighed for at have en mere effektiv widebody-operation til at komme gennem denne periode med en lavere efterspørgsel på vores internationale kapacitet,” meddeler direktøren for LATAM i Brasilien, Jerome Cadier, i den interne besked til selskabets medarbejdere.

Fald i indtægter på 70 procent
LATAM betjener i øjeblikket ikke mange af selskabets langdistanceruter på grund af rejserestriktioner. For eksempel lukkede Chile sine grænser i april, og mange lande har begrænset trafikken fra Brasilien, hvor coronapandemien fortsat hærger for fuldt blus.

I slutningen af ​​2019 havde LATAM en flåde på mere end 340 fly. Et år senere var flåden reduceret til 300 fly efter 2020, hvor selskabet havde en nedgang i passagerindtægterne på 70 procent i forhold til året før.

 

Relaterede artikler:

Sydamerikas største flyselskab under konkursbeskyttelse

LATAM forlader oneworld før tiden

Qatar Airways køber 10 procent af Oneworld-selskab